Csökkenő értékesítés

2024.04.18. 13:19 • Erste Kommentár

A nagy válság (2008-2009) előtt a gépjárműértékesítési adatokat a konjunktúra jó indikátorának tartották. Manapság már kevésbé igaz ez az összefüggés a gazdasági fellendülés és az új gépjárművek értékesítésnek kapcsolatáról. S ezért kell most kevésbé aggódnunk azon, hogy ugyan márciusban megint 1 millió fölött (1,032 millió) volt az eladott új gépkocsik száma, de ez 5,3 százalékos csökkenés, amiben jelentős szerepet játszik az elektromosautó-eladások „összeomlása”. Ugyanis év per év alapon 11,3 százalékkal csökkent a tisztán elektromos gépkocsik eladása. Ugyanakkor a belsőégésű motorokat valamilyen formában használó (hibrid, dízel, benzines) gépkocsik eladásai is csökkentek 4,3 százalékkal. Ezen belül a benzines és dízel gépkocsik eladásai is zuhantak, rendre 10,2 és 18,5 százalékkal! Így a teljes visszaesés 5,2 százalék volt. Mindebből az jön ki, hogy a nyertesek a hibrid és pl. az LNG gépkocsik voltak. Egyébként már decemberben lehetett látni a jeleket. Akkor 3,3 százalék volt a csökkenés, de komolyabb piaci visszaesést 2022-ben láthattunk utoljára. A fő különbség, hogy akkor a gyártás szűkössége (ellátási lánc problémák, chip hiány) okozta a csökkenést, most pedig inkább a magasabb árak miatt a fogyasztók részéről mutatkozó kisebb érdeklődés okozhatta a visszaesést. Ez különösen igaz az elektromos autókra, ahol a támogatások kifutása már olyan árakat eredményez, ami eltántorítja a vevőket az elektromosra való váltástól.

A nagy „autós” nemzetek közül mindenhol esett a forgalom. A németeknél 6,2, az olaszoknál 3,7, a franciáknál pedig 1,5 százalékkal csökkentek az össz-eladások. Magyarország üdítő kivétel a 12,2 százalékos bővüléssel. Viszont ez az elmúlt évek gyenge teljesítményéének tudató be. Az észteknél volt a legnagyobb, 25 százalékos a visszaesés, míg a bolgároknál volt a legnagyobb az emelkedés, 29 százalék.

A nagyobb európai gyártók mindegyike visszaesést szenvedett el. A BMW-Mercedes páros rendre 6,7 és 1,7 százalékos csökkenést, míg a tömeggyártók még nagyobbat. A Stellantis eladásai 12,6 százalékkal, míg a Volkswagené 9 százalékkal csökkent.

Összességében már jó pár hónapja lehet látni az európai értékesítések megtorpanásának jeleit. Úgy tűnik, hogy ez egyre komolyabb méreteket ölt, amit a gyártók valószínűleg csak árengedményekkel tudnak majd orvosolni.

Új gépkocsi eladások az EU-ban

Forrás: ACEA

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás