Jelentős stratégiai átalakítás a Volkswagennél

2020.12.04. 14:09 • Erste Ötletgyár Maxi

A Volkswagen jelentős stratégiai átalakítás közepén tart. A cél, hogy a dízelbotrányt teljesen maga mögött hagyja az autógyártó, és alkalmazkodni tudjon az elektromos autózás jelentette kihívásokhoz.

A cél megvalósításában a hagyományos nagy autógyártók közül a Volkswagen tűnik a legeltökéltebbnek, de az értékeltség nem tükrözi ezt, a teljesen elektromos autógyártóktól pedig fényévekre van a VW értékeltsége.

Vezérigazgatói eltökéltség

Herbert Diess vezérigazgató abszolút elkötelezettnek tűnik az új stratégia megvalósításában. Olyannyira, hogy egy bizalmi szavazást is kezdeményezett maga ellen, hogy ezzel kérje a felügyelőbizottság támogatását az új stratégiához.

Erre a keddi felügyelőbizottsági ülésen végül nem került sor, viszont meghatározó tulajdonosok és egyben a felügyelőbizottság tagjai, a Porsche és a Piesch család képviselői is támogatásukról biztosították.

Zöld stratégia

  • A társaságnál mostanra központi elemmé vált az elektromos autók fejlesztése.
  • Idén mutatták be az első teljesen elektromos alapokra épített, tömeggyártásra szánt gépkocsit, az ID.3-at, majd az ID.4-et is. A következő években pedig átlag 2 teljesen elektromos autót mutatnak majd be.
  • Eddig is voltak teljesen elektromos autóik, de azokat még benzines alapokra építették.
  • Az új MEB platform (modular electric-drive toolkit) adta lehetőségek a csoporton belül számos modellnél és márkánál is alkalmazhatók lesznek.
  • A Volkswagen csoport célja, hogy a jelenlegi 3-4% helyett 2025-re az eladott autók 20%-a, 2030-ra pedig 30%-a tisztán elektromos legyen (hibridek nélkül).
  • Főként Kínában és az EU-ban számítanak az elektromos autók elterjedésére.
  • A VW éves szinten 12-13 milliárd eurót (nagyjából az operatív eredménnyel megegyező összeget) fordít K+F fejlesztésre, és ennek harmadát fordíthatják elektromos autók fejlesztésére.
  • A zöld stratégia abban is megmutatkozik, hogy az ID modellek teljes gyártási folyamata CO2 semleges.
  • Fun fact: idén a legnagyobb példányszámban eladott Porsche modell az elektromos Taycan.
  • Szimbolikus lépés, hogy a Volkswagen márka kivonul az autósportból és az ott dolgozókat is az elektromos autók fejlesztésével foglalkozó részlegek veszik át.

Forrás: Volkswagen

Karcsúbb vállalat

  • Az évek során a VW konszern hatalmas és szerteágazó óriássá nőtt, ami miatt konglomerátumi diszkont van a részvényeken.
  • A terv az, hogy a csoporthoz kevésbé kapcsolódó, így kevés szinergia lehetőséget nyújtó üzletágakat értékesítik.
  • Így eladhatják a Lamborghini, a Bentley, a Bugatti és a Ducatti márkákat is.
  • Ezek közül a legérdekesebb a Lamborghini eladása, ami önmagában 10 milliárd eurót érhet.
    • Ez közel 1 évnyi operatív profitja a csoportnak, vagy
    • majdnem 1 évnyi K+F költsége, vagy
    • a piaci kapitalizáció 1/8-a.
  • Az értékesítésből befolyó pénz csoportszinten is jelentős lenne, támogathatná a kutatás és fejlesztési tevékenységet.
  • A versenytárs Ferrari értékelését figyelembe véve a Lamborghini önállóan sokkal értékesebb lehet, mint a csoport részeként, így leválasztása értékteremtő lehet.
  • A leválasztásokkal a VW kivonulna a sport- és luxus szegmensből, helyette a tömeg- és prémium kategóriára koncentrálhatna.
  • Az említett eszközök leválasztása ráadásul a VW zöld stratégiájába is jól beleillik.

Értékeltség

  • Még a hagyományos autógyártók között is olcsónak számít.
  • 2,5-ös idei EV/EBITDA.
  • 2-es alatti, jövő évi eredményvárakozással kalkulált EV/EBITDA.

Forrás: Bloomberg

Technikai kép

A Volkswagen részvény (VOW3) árfolyama fél éve lényegében oldalaz. 155,5 euróról megindult egy átmeneti korrekció, melynek során visszatesztelésre került a 30 napos mozgóátlag, ami megtartotta az árfolyamot.

Jelen kereskedési ötletünk hosszútávú és a részvény várható fundamentális értékeire, és várható felértékelődésére alapoz. A hosszabb időtáv miatt szélesebb kiszállási és stop-loss pontokat javaslunk meghatározni.

A veszteséglimitáló stop-loss megbízást a 200 napos mozgóátlag alá, 133 euróhoz javasoljuk elhelyezni. A javasolt kiszállási pont pedig a tavaly decemberi és egyben idén januári árfolyamcsúcs, 187,7 euró alatt helyezkedik el.

A javasolt kiszállási pontig azonban több ellenállást is le kell még küzdenie az árfolyamnak. Egyrészt a 155,5 eurós ellenállást, majd ezt követően a februári rést, melynek teteje 165,2 eurónál húzódik.

Forrás: Bloomberg

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás