Jelentős stratégiai átalakítás a Volkswagennél
A Volkswagen jelentős stratégiai átalakítás közepén tart. A cél, hogy a dízelbotrányt teljesen maga mögött hagyja az autógyártó, és alkalmazkodni tudjon az elektromos autózás jelentette kihívásokhoz.
A cél megvalósításában a hagyományos nagy autógyártók közül a Volkswagen tűnik a legeltökéltebbnek, de az értékeltség nem tükrözi ezt, a teljesen elektromos autógyártóktól pedig fényévekre van a VW értékeltsége.
Vezérigazgatói eltökéltség
Herbert Diess vezérigazgató abszolút elkötelezettnek tűnik az új stratégia megvalósításában. Olyannyira, hogy egy bizalmi szavazást is kezdeményezett maga ellen, hogy ezzel kérje a felügyelőbizottság támogatását az új stratégiához.
Erre a keddi felügyelőbizottsági ülésen végül nem került sor, viszont meghatározó tulajdonosok és egyben a felügyelőbizottság tagjai, a Porsche és a Piesch család képviselői is támogatásukról biztosították.
Zöld stratégia
- A társaságnál mostanra központi elemmé vált az elektromos autók fejlesztése.
- Idén mutatták be az első teljesen elektromos alapokra épített, tömeggyártásra szánt gépkocsit, az ID.3-at, majd az ID.4-et is. A következő években pedig átlag 2 teljesen elektromos autót mutatnak majd be.
- Eddig is voltak teljesen elektromos autóik, de azokat még benzines alapokra építették.
- Az új MEB platform (modular electric-drive toolkit) adta lehetőségek a csoporton belül számos modellnél és márkánál is alkalmazhatók lesznek.
- A Volkswagen csoport célja, hogy a jelenlegi 3-4% helyett 2025-re az eladott autók 20%-a, 2030-ra pedig 30%-a tisztán elektromos legyen (hibridek nélkül).
- Főként Kínában és az EU-ban számítanak az elektromos autók elterjedésére.
- A VW éves szinten 12-13 milliárd eurót (nagyjából az operatív eredménnyel megegyező összeget) fordít K+F fejlesztésre, és ennek harmadát fordíthatják elektromos autók fejlesztésére.
- A zöld stratégia abban is megmutatkozik, hogy az ID modellek teljes gyártási folyamata CO2 semleges.
- Fun fact: idén a legnagyobb példányszámban eladott Porsche modell az elektromos Taycan.
- Szimbolikus lépés, hogy a Volkswagen márka kivonul az autósportból és az ott dolgozókat is az elektromos autók fejlesztésével foglalkozó részlegek veszik át.
Forrás: Volkswagen
Karcsúbb vállalat
- Az évek során a VW konszern hatalmas és szerteágazó óriássá nőtt, ami miatt konglomerátumi diszkont van a részvényeken.
- A terv az, hogy a csoporthoz kevésbé kapcsolódó, így kevés szinergia lehetőséget nyújtó üzletágakat értékesítik.
- Így eladhatják a Lamborghini, a Bentley, a Bugatti és a Ducatti márkákat is.
- Ezek közül a legérdekesebb a Lamborghini eladása, ami önmagában 10 milliárd eurót érhet.
- Ez közel 1 évnyi operatív profitja a csoportnak, vagy
- majdnem 1 évnyi K+F költsége, vagy
- a piaci kapitalizáció 1/8-a.
- Az értékesítésből befolyó pénz csoportszinten is jelentős lenne, támogathatná a kutatás és fejlesztési tevékenységet.
- A versenytárs Ferrari értékelését figyelembe véve a Lamborghini önállóan sokkal értékesebb lehet, mint a csoport részeként, így leválasztása értékteremtő lehet.
- A leválasztásokkal a VW kivonulna a sport- és luxus szegmensből, helyette a tömeg- és prémium kategóriára koncentrálhatna.
- Az említett eszközök leválasztása ráadásul a VW zöld stratégiájába is jól beleillik.
Értékeltség
- Még a hagyományos autógyártók között is olcsónak számít.
- 2,5-ös idei EV/EBITDA.
- 2-es alatti, jövő évi eredményvárakozással kalkulált EV/EBITDA.
Forrás: Bloomberg
Technikai kép
A Volkswagen részvény (VOW3) árfolyama fél éve lényegében oldalaz. 155,5 euróról megindult egy átmeneti korrekció, melynek során visszatesztelésre került a 30 napos mozgóátlag, ami megtartotta az árfolyamot.
Jelen kereskedési ötletünk hosszútávú és a részvény várható fundamentális értékeire, és várható felértékelődésére alapoz. A hosszabb időtáv miatt szélesebb kiszállási és stop-loss pontokat javaslunk meghatározni.
A veszteséglimitáló stop-loss megbízást a 200 napos mozgóátlag alá, 133 euróhoz javasoljuk elhelyezni. A javasolt kiszállási pont pedig a tavaly decemberi és egyben idén januári árfolyamcsúcs, 187,7 euró alatt helyezkedik el.
A javasolt kiszállási pontig azonban több ellenállást is le kell még küzdenie az árfolyamnak. Egyrészt a 155,5 eurós ellenállást, majd ezt követően a februári rést, melynek teteje 165,2 eurónál húzódik.
Forrás: Bloomberg