Ha Gucciban akar járni, fektessen be Gucciba!

2021.12.22. 14:54 • Erste Market Sztori

A Gucci a luxus szinonimája, ebben a márkában Magyarországon is csak a leggazdagabbak parádéznak. Most játsszák a mozikban a divatcéget alapító olasz család történetéből készült filmet, amelynek már az első néhány percében kiderül, hogy egy átlagember valószínűleg soha nem fog annyi pénzt keresni, amennyiből akárcsak a második legolcsóbb terméket is megvásárolhatná valamelyik butikjukban. Ez nem meglepő, hiszen a Gucci maga a minőség, speciális marhákat tenyésztenek Toszkánában, ezek bőréből készülnek a táskák és a cipők, amelyekben időnként akár egy valódi aranyból készült talpbetétet is elrejtenek.

A H&M a teljes ellentéte ennek a márkának. Nem csak azért, mert a hűvös Svédországból származik a cég, de az árui is teljesen hétköznapiak. A fast fashion cég ruháit a Távol-Keleten gyártják, a butikjaik ott vannak minden plázában, és a KSH szerinti átlagnyugdíjból, ami most 153 290 forint, akár egy teljes gardróbot meg lehet tölteni a ruháikkal: a kabáttól a nadrágon és a pulóveren keresztül a fehérneműkig jóformán minden belefér ebbe a keretbe.

Hogy a befektetők számára melyik üzleti modell a sikeresebb, az persze nem a ruhák árán és a márkák presztízsén múlik. A Gucci a francia luxusmárkákat tömörítő Kering csoport révén van jelen a tőkepiacon, amely a Gucci mellett egyebek között az Yves Saint Laurent, a Bottega Veneta, a Balenciaga, a Boucheron és az Alexander McQueen márkák tulajdonosa is. A cég részvénye utoljára a 2008-as válság idején rogyott meg, akkor 50 euró alá esett a jegyzése, azóta viszont töretlenül emelkedik az árfolyama. Sőt 2016 közepétől kifejezetten szárnyal a cég, az akkori 150 eurós árfolyamról mostanra 700 euró fölé emelkedett a jegyzése.

Azok az időszakok, amikor a fogyasztás fellendülésével lehet számolni, különösen jót tesznek a luxusmárkáknak, úgy tűnik, a vásárlói bázisuk ilyenkor szívesen költ. A pandémiára persze érzékenyen reagált a Kering, hiszen a karanténban nem kell se Gucci cipő, se parfüm, az elegáns események, amelyeken viselik a luxusmárkákat, sorra elmaradtak. Miután azonban a vakcinák elterjedtek, és nyitni kezdtek az országok, szélsebesen történelmi csúcsra ugrott a Kering árfolyama is.

Aki Kering-részvénybe fektetett az elmúlt években, az tehát könnyen kereshetett annyit, hogy a cég valamelyik luxusmárkájának a ruháit is viselhesse. Nem csupán az árfolyam emelkedett sokat az előző válság óta, de a társaság folyamatosan fizeti az időközi osztalékokat is, és részvényvisszavásárlási programokat is indít. Az elemzők is szeretik a Keringet, jelenleg a Wall Street Journalnál a többségük vételre (16) vagy felhalmozásra (1) ajánlja a papírt, kilenc ajánlás szól tartásra, és csak kettő eladásra vagy alulsúlyozásra. 

A H&M árfolyamgörbéje teljesen más pályán mozgott az elmúlt években, mint a Keringé. A svéd fast fashion cégnek a 2008-as válság után ment a legjobban, 2015 tavaszáig majdnem megháromszorozta az árfolyamát. Az aranykorban olyan sztárokkal dolgozott együtt a cég, mint Beyoncé vagy Katy Perry, és olyan tervezők működtek vele együtt, mint Alexander Wang.

Azóta viszont gyengélkedik a társaság, és sorozatban robbannak ki körülötte az újabb és újabb botrányok, amelyek az eladásokat is visszavetik. Kiderült: a távol-keleti gyártósorokon, ahol a ruhák készülnek, életveszélyesek a munkakörülmények, sőt a társaság gyerekmunkásokat is alkalmazott a helyi minimálbér feléért. Egy kampánya során rasszista botrányba keveredett a cég, ez szintén visszavetette az eladásokat. Az idén pedig, miután bojkottálta kínai gyapotbeszállítóit, a kínai közösségi média követelni kezdte, hogy a termékeit se értékesítse az országban. A svéd divatcég engedett a nyomásnak, de a bevételei Kínában 23 százalékkal estek, a befektetői bizalom pedig azóta sem tért vissza.

Ez nem is csoda, hiszen az olcsó ruházati termékeket gyártó cégnek alapvetően nem tesz jót az infláció, mivel korábban nem látott lélektani határok fölé kell emelnie az árait. Mindez olyannyira visszavetheti a nyereségét, hogy a Goldman Sachs nemrég eladásra minősítette vissza a részvénnyel kapcsolatos ajánlását. A többi elemző is sokkal pesszimistább a H&M kilátásait illetően, mint a Kerringgel kapcsolatban. Az Investing.com oldalon 14-en javasolják vételre, és nyolcan eladásra a papírt, hét elemző semleges véleményen van. A technikai elemzések szerint viszont érdemes lehet kiszállni a papírból.

Forrás:

https://www.investing.com/equities/hennes---mauritz-technical

https://finance.yahoo.com/quote/HM-B.ST/analysis?p=HM-B.ST

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock Inc.

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás