Sokat kell még várni az olcsó elektromos autókra

2022.01.13. 16:40 • Erste Market Sztori

Az akkumulátorok termelési költségében ilyen mértékű drámai csökkenés két ok miatt következett be elsősorban: 54 százalékban a kutatás-termelési erőfeszítéseknek tudható be, míg 30 százalékban a nagyobb mérethatékonyságnak köszönhető.

A 2022-es év azonban fordulatot jelez előre az árakban, és erről szintén a BNEF, a téma egyik legelhivatottabb szakértője írt. Egyrészt a hatékonyságjavulás, ami a technológia fejlesztéséből és a mérethatékonyságból adódik, kezd kifulladni. Gyakorlatilag a folyékony lítiumion-technológia kezdi elérni a fizikai maximumát, aminek közelében csak tyúklépésnyi hatékonysági javulásokat lehet elérni. Az igazi áttörés, az évek óta hangoztatott szilárd lítiumion-megoldás, egyelőre nem valósul meg. Eközben a nyersanyagok – főleg az akkumulátor alapját képező lítium – ára új magasságokba emelkedik. Az iparágban már 140, sőt 150-160 dollár/kilowattórás akkumulátorárakról beszélnek az idei évre.

A lítium árjegyzése idén januárban minden korábbi rekordot megdöntött. A 99,5 százalékos lítiumkarbonátnak 2017 nyara óta van nyilvános piaca Kínában, mivel itt van a termelés centruma. A jegyzésár bőven 300 ezer jüan/tonna fölé nőtt a napokban, ami jelentősen felette van a 2020-as 44 ezer jüan és a 2021-es 122 ezer jüan/tonna átlagárnak.

 

Több, az elektromos autózáshoz és az akkumulátorgyártáshoz szintén szükséges ásvány is jelentős dráguláson van túl. A kobalt jegyzése rekordközelben van jelenleg:

 

Még inkább ez mondható el a rézről:

 

A nikkel jegyzése is felette áll a történelmi átlagárnak:

 

Az utóbbi időben egyre több hír jelent meg arról, hogy a lítiumion-akkumulátor anódjához használt grafit ára is nagyot drágult, és a kínálat elégtelensége komoly feszültséget okoz a piacon. A gyors keresletnövekedéssel nem tud lépést tartani a bányászati technológia és a nyersanyagkínálat. A fosszilis energiahordozók (szén, földgáz) magas árai is növelik a termelési költségeket. Egy új lítiumbánya nyitása több éves folyamat, és láthatjuk Szerbiában, hogy milyen politikai indulatokat kavar.

A lítiumbányászat nem éppen környezetbarát tevékenység, bármelyik típusú lelőhelyet (sós víz vagy érc) nézzük is: rengeteg kőzet mozgatásával és töménytelen mennyiségű víz felhasználásával zajlik. Emiatt nagyon nehéz megfelelő környezetvédelmi engedélyt kapni, ami még egy szegény állam esetében is fennáll. A híres lítiumháromszög (Argentína, Chile, Bolívia) országait pedig vízhiány sújtja, legalábbis a lítiumbányászati központokat, amelyek korlátozzák a termelés további felfuttatását.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2021 tavaszán jelentette meg kiadványát, A kulcsfontosságú ásványok szerepe az energiaátmenetben címmel. Az IEA szakértői becslése szerint, ha az ügynökség által fenntartható fejlődésinek nevezett forgatókönyv szerint alakul a világ, akkor 2040-re a lítium kereslete 42-szeresére, a grafité 25-szörösére, a kobalté 21-szeresére, a nikkelé pedig 19-szeresére nő a 2020-as szinthez viszonyítva. A ritkaföldfémek hétszeres várható keresletnövekedése el is törpül ezekhez képest.

 

 

Nyilvánvalóan az értékláncokat fel kell építeni, hogy elegendő kínálat legyen az elektromos tároláshoz szükséges akkumulátorokból, ami egy lassú folyamat, főleg a bányászatban. Ez még akkor is igaz, ha tudjuk, hogy egyes ásványok, mint a lítium is, elméletileg újrahasznosíthatóak. Ami jó hír, hogy a fent említett ásványokból van elegendő a Földön. Viszont ezek kitermelése, az új kitermelési, feldolgozási és termelési értékláncok kiépítése nagyon hosszú folyamat. Az éghajlatváltozással és az elektromos autókkal kapcsolatos türelmetlenség viszont rövidtávon magasabb akkumulátorárakat eredményezhet, és jelentősen lassítja a folyamatot. Ezek miatt a tényezők miatt sajnos még hosszú ideig nem lesznek olcsón megvásárolható elektromos járművek. Maga az energiaátalakulás folyamata is lassabb lesz, mint amit a Földért aggódó hangok mindennap követelnek.

A cikk első alkalommal a g7.hu oldalon jelent meg 2022.01.13-án.

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: GettyImages

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás