Összetörik az autóipar az ukrán háborúban?

2022.03.07. 08:40 • Erste Market Sztori

A ukrán háború indításának napján az Audi, a Chevrolet, a VW Csoport, valamint a Porsche és Land Rover Tata jelezte orosz kereskedőinek, hogy leállítja a szállításokat – a Vedomosztyi című orosz napilap akkori beszámolója szerint. A Reuters március 2-án arról számolt be, hogy a Honda, a Ford, a Mazda, a General Motors, a Daimler teherautók, a Volvo és a Volkswagen is jelezte: a globális szankciók, a háború okozta gazdasági és logisztikai problémák miatt jelenleg befagyasztotta az eladásokat, míg a Mitsubishi és a Mercedes-Benz a hírügynökségnek azt jelezte: újraértékelik a régiós üzleti terveiket. Egyedül a Toyota és a Nissan számolt be csak arról, hogy oroszországi üzletei a megszokott módon működnek..

Mindez óriási kiesést jelent a globális autóeladások szempontjából, hiszen Oroszországban tavaly 1,6 millió autó kelt el – Kína, az USA, India és Brazilia után ez a világ ötödik legnagyobb piaca. Azonban a háború a gyártásban is óriási gondokat jelent – és nem csak azért, mert VW és a Renault ottani üzemei egyelőre megálltak (miközben a francia cég érdekeltségébe tartozó AutoVaz (amely a Ladákat gyártja) újraindult. Oroszországban tavaly 1,5 millió jármű, és 1,3 millió személyautó készült, Ukrajnában mindössze néhány ezer, de az ország jelentősége leginkább az autó-kábel gyártásában nagy: a világ egyik legnagyobb kábelgyártó beszállítója a Leoni, két üzemet is működtet az országban, de további öt hasonló cég is működik ott. A Bloomberg jelentése szerint a német autóipari vállalatok és beszállítók közel 50 gyárat tartanak fenn Oroszországban és Ukrajnában.

Az alkatrész (eddig leginkább chip) -hiánytól szenvedő autóipart leginkább a kábelgyártók leállása érintheti érzékenyen, hiszen egy átlagos kocsiban ma már öt kilométer a beépített kábelek teljes hossza. De mindezek mellett ott van az értékes nyersanyagok hiánya is: Ukrajna a neontól, a kriptonon át, a xenonon keresztül sok autóiparban használt ritkagáz exportőre, nem beszélve az akkumulátor-cellák és szupravezetők ellátási láncában keletkező zavarokról.

A VW máris leállította az egykoron a Trabantokról híres zwickaui üzemét, ahol most az elektromos autók így az új ID.4 gyártása is folyik  – a közlemény szerint ugyanis az egység számos ukrajnai beszállítótól függ, így a társaság jelenleg áttekinti a szükséges alkatrészek lehetséges beszerzési alternatíváit. A BMW az alkatrészek hiánya miatt mindkét németországi (müncheni és dingolfingi) gyárában leállította termelést, ahogyan az angliai oxfordi Mini gyárban és az ausztriai Steyrben található motorgyárában is.

Forrás: https://www.motortrend.com/news/russia-ukraine-war-sanctions-supplies-economy-car-industry/

https://www.kbb.com/car-news/war-in-ukraine-will-affect-car-supply-prices/

https://www.inquirer.com/business/semiconductor-chip-shortage-ukraine-russia-conflict-20220228.html

https://telex.hu/tech/2022/03/03/hatalmas-piacot-es-beszallitokat-veszitenek-az-autogyarak

https://europe.autonews.com/suppliers/europes-auto-production-crashes-flow-wire-harnesses-dries

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: GettyImages

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás