Felszállhatnak-e végre az idén a légitársaságok részvényei?
A Delta azt mondta, hogy az utasok lenyelték az áremelkedést, a jegyek viszont tovább drágulhatnak, az orosz-ukrán háború miatt ugyanis elszabadultak az üzemanyagárak. Két tényező viszont a részvényesek pártján áll. Az egyik, hogy a piacon konszolidációs folyamatok kezdődtek el, egymással szövetségre lépnek légicégek, vagy felvásárolják egymást – írja az Investors.com. Ez a tendencia pedig csökkentheti a versenyt, növelheti a nyereséget, ami végső soron kedvez a részvényeseknek.
A másik a covid-19 járvány csillapodása, ami visszahozhatja végre a békeidők forgalmát. Nem az idén persze - a Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség (IATA) várakozásai szerint 2024-ben éri csak el az utasok száma a 4 milliárdot (egy utasnak számítva a több ágazatra kiterjedő átszállásos utakat), ami meghaladja a járvány előtti szintet.
A kormányokon múlik sok minden
Az biztos, hogy a forgalom növekedése nem a potenciális utasokon múlik. „Az emberek utazni akarnak, ezen az omikron sem változtatott” – mondta Willie Walsh, az IATA főigazgatója. A szövetség viszont ennek ellenére az idén még csak a 2019-es légiforgalom 83 százalékára számított legutóbbi elemzésében.
Az iparág felépülésének a tempója főleg a kormányokon és a bevezetett korlátozásokon múlik. A légicégek legalább annyit szeretnének elérni, hogy minden utazási korlátozást oldjanak fel a WHO által elfogadott vakcinákkal teljes körűen beoltottak számára, se teszteléssel, se karanténnal ne vegzálják az ilyen utasokat. A be nem oltott utazókat pedig teszteljék le, és ha negatív az eredmény, akkor ne zárják őket karanténba. Illetve általánosságban azt, hogy ismerjék el végre: egy utazó sem jelent nagyobb veszélyt a közösségre, mint egy helyi lakos, aki ugyanúgy lehet covidos, mint a külföldi. Ennek persze elég nehéz érvényt szerezni, ha a világ valamelyik pontján felbukkan egy új variáns. Az alfa - eredetileg brit -, a delta (indiai) és az omikron (dél-afrikai) variációk megjelenésére azonnali zárlattal reagáltak a kormányok.
A régiók eltérő ütemben lábalnak ki
Az már látszik, hogy az ázsiai-csendes-óceáni térség le fog maradni a légiforgalom felépülésében, mert ott mindig is nagyon durvák voltak a járványügyi szigorítások. Az Egyesült Államokban viszont nagyrészt visszatértek a normális mederbe a dolgok, így ott már 2023-ra visszatérhet a járvány előtti forgalom, és Európa is a gyorsabban kilábaló térségek között lesz.
Eddig minden szép és jó lenne, csakhogy az idén kitört az orosz-ukrán háború, ami azonnal a mélybe lökte a légicégek árfolyamát. Az IATA ugyan bizakodó, általában véve a légi közlekedés ellenálló ugyanis az ilyen sokkhatásokkal szemben, és ez a konfliktus valószínűleg nem befolyásolja a légi közlekedés hosszú távú növekedését. Ennek ellenére egyértelmű, hogy vannak lefelé mutató kockázatok, különösen a konfliktusnak kitett piacokon.
Az érzékenységi tényezők közé tartozik a szankciók és/vagy légtérlezárások földrajzi kiterjedése, súlyossága és időtartama. Ezek a hatások a legsúlyosabban Oroszországban, Ukrajnában és a szomszédos területeken lennének érezhetőek. A covid-19 előtt Oroszország a légi közlekedési szolgáltatások 11. legnagyobb piaca volt az utasok számát tekintve, beleértve a nagy belföldi piacot is. Ukrajna a 48. helyen végzett.
Nem a Wizz Airnek áll a zászló
Az elemzők véleménye a légicégek részvényeivel kapcsolatban vegyes. A Ryanairt a Marketwatchon vételre ajánlják, 127,4 dolláros az átlagos célár, amit a szakértők várnak. Jelenleg az ír légitársaság papírja 95 dollár alatt forog.
A Wizz Airt ezzel szemben csupán tartásra javasolják, ami érhető a társaság napokban megjelent bejelentése után, miszerint a cég a 2022-es pénzügyi évben megnövekedett nettó veszteségről számol be, és a nyári szezonhoz közeledve kezdve lát majd némi fellendülést. A kelet-európai fókuszú légitársaságot súlyosabban érinti az orosz-ukrán konfliktus, mint más iparági szereplőket, továbbra is szünetelnek az Oroszországba, Ukrajnába és Moldovába tartó, illetve onnan induló járatok, az érintett kapacitást a Wizz Air hálózata más részeire csoportosította át.
A többi légitársasággal kapcsolatban vegyesen vélekednek a szakértők. Az orosz-ukrán konfliktus miatt elszabaduló kőolajár miatt fontos szerepe lehet egy légicég megítélésében annak is, hogy az adott társaság rendelkezik-e olyan fedezettel, ami védelmet nyújt az üzemanyagárak ingadozása ellen. Ezek olyan szerződések, amelyek biztosítják, hogy a cég egy megszabott áron vásárolhat később kerozint. A Delta, az American és a United például nem rendelkezik ilyen üzemanyag-fedezetekkel. A Deltát mostanában inkább vételre ajánlják, és az American Airlines is egyre több vételi ajánlást gyűjtött be, bár a Yahoo Finance-nél az általános ajánlás a tartás. A United valahol a vétel és a tartás között van.
Az Investor.com szerint azonban még a fedezeti ügyletet alkalmazó vállalatok számára is kihívást jelentenek az emelkedő árak. Az Alaska Air Group például kénytelen volt emiatt csökkenteni a járatai számát. Az előrelátó stratégia azonban tetszik a piacnak, ez a légicég ugyanis erős vételre ajánlott a szakportál szerint.
Forrás: Investors.com, IATA, Yahoo Finance, Investor.com
A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.
Címlapkép: GettyImages