Az ukrán krízis ismét új kihívás elé állította az ügyfeleket és az Erste privátbankárait

2022.04.25. 10:53 • Erste Market Sztori

Lehetetlen hónapokat, sőt a 2020 tavaszától számított 2 évben rendkívüli éveket élünk meg a hétköznapokban, mind a befektetésekben egyaránt. Borzasztó történések, soha nem látott pszichológiai és piaci helyzeteket kellett kezelni.
Nagyon eseménydús időszakot élünk meg, ami nagy kihívások elé állítja mind a fiatal, mind a tapasztalt senior kollégákat is. 1995-óta dolgozom a magyar tőkepiacon, ezért bátran elmondhatom, hogy ebben a jelenlegi időszakban, illetve az elmúlt 2 évben annyit lehetett tanulni és annyi kihívással lehetett találkozni, mint a megelőző 20 évben talán összesen. Egy egész karrierre való ügyfélismerettel, tanulsággal, szakmai tudással, pszichológiai tapasztalattal lettünk gazdagabbak. És a gazdagabbak szót szándékosan emelem ki, mert szerintem ebből a 2 évből annak minden nehézségével együtt pokoli sokat lehetett fejlődni személyesen is, szakmailag is, működésileg is.

A mostani helyzet összehasonlítható-e a 2020-as pandémia kirobbanás világvége hangulatával?
A mostani helyzet és a pandémia kirobbanása közötti hasonlóság abban áll fenn, hogy akkor is és most is nagyon fontosak lettek a bankár és ügyfél közötti kapcsolatok. Most annyiban könnyebb, hogy az ügyfélkommunikációt nem nehezítik lezárások, tudunk találkozni személyesen is az ügyfelekkel, ami azért sokkal elmélyültebb beszélgetéseket tesz lehetővé, mint például az online világ. Ugyanakkor hasonlóan depresszív, ám annyiban nehezebb a helyzet, hogy ezekben a hónapokban több dologgal is meg kell küzdenünk. Az orosz-ukrán konfliktus jelentősen növelte a tőkepiaci volatilitást, miközben egy jó pár éve nem tapasztalt jelenség immár stabilan szemmel látható, érezhető: ez pedig a tartós infláció, melynek visszatértével, annak kezelésére megoldásokat várnak az ügyfelek.

Sőt szinte a privátbankárok egy generációjának mondhatni új jelenség sok év alacsony kamatkörnyezet után ez az inflációs pálya. De nem csak ebben tanult mindkét oldal rengeteget ezekből a hónapokból. Érdekesek voltak az ügyfélreakciók krízisidőszakban.
Talán a legtöbb visszajelzést ügyfeleinktől arra kaptuk, amire nem most, hanem sok év előkészítésével alapoztunk. A diverzifikációval, mely ismét bizonyított. Tekintettel arra, hogy az Erste PB befektetési portfoliója mind globálisan, mind devizák és eszközosztályok között erősen diverzifikált, az ukrán-orosz konfliktus okozta tőkepiaci kilengéseket a privátbanki ügyfelek kevésbé érezték meg. A visszaeső árfolyamokat inkább vételi lehetőséget jelentettek az ügyfelek számára. Az év első két hónapjában végig a vételi oldalon álltak az ügyfelek a kockázatosabb eszközök piacán, például globális részvénybefektetési alapokban nettó módon 10 milliárd Ft értékben növelték befektetéseiket, vagy hogy magyar példánál maradjak, sokan megduplázták a hazai részvénykitettségüket ebben a negyedévben.

2 fontos tanulság vagy inkább büszkeség volt ennek az időszaknak a lenyomata: biztosan sokkal nehezebb lett volna ez a 4-5 hét, ha nincs a 2020 alatti „intenzív összecsiszolódás” ügyfeleink és privátbankáraink között, illetve ha nincs az előbb említett diverzifikáció jelentette védelem. A hazai piacon talán legkomplexebb termékpaletta, magas szintű ügyfél/privátbankár kapcsolat, és a nagyon felkészült támogató kollégák segítsége együttesen azt tette lehetővé, hogy a legoptimálisabb és nem utolsósorban egyúttal nyugalmat biztosító megoldásokat kínáljunk az ügyfeleknek.

Biztosan voltak az első hetekben, különösen a Sberbankkal kapcsolatos hírek után esetleg megijedt ügyfelek is. Mik a vagyonkiáramlási tapasztalatok?
Persze volt néhány nap, amikor nem csak nálunk, de több vezető szolgáltatónál is jelentősen megnövekedett a számlanyitási aktivitás, és valóban egy kisebb portfólió átrendeződés ment végbe a szolgáltatók között. Ez azonban nem elsősorban a privátbanki szegmensre volt jellemző, hanem az úgynevezett upper mass affluent rétegre, azaz a körülbelül 30-150 millió forint pénzügyi megtakarítással rendelkezők körében volt látható. Érdemi vagyonáthelyezési körtáncról ugyan szárnyra kaptak pletykák a háború kitörése utáni napokban, de a működési statisztikák a hazai privátbanki szolgáltatók vagyonállományairól azt mutatják, ezek csak inkább megszeppenések voltak, mint érdemi mozgások.

OSZLASSUNK EL EGY TÉVHITET TROLLROVAT: Tényleg tömegesen vitték ismét külföldre a pb ügyfelek a megtakarításaikat?
Ez ugyancsak teljesen legenda. Nyilván néhányan a hazai és nemzetközi események hatására extrém módon reagáltak, Nekünk is voltak érdekes ügyfél betelefonálásaink például a megszokottnál jóval nagyobb készpénzfelvételi igénnyel jelentkezve, vagy kérve a privátbankárt, hogy osztrák anyavállalatunknál nyissunk számukra számlát. De ezt is pozitív szemszögből látom, hiszen évekig lehetetlennek gondoltuk, hogy itthonról nyissunk bécsi számlát, ám mostanra, részben az ilyen ügyféligények hatására, az osztrák kollégákkal ezt is napok alatt megoldottuk. Más kérdés, hogy a gyakorlatban aztán azt tapasztaltuk, a lehetőséggel csupán néhány ügyfél élt.

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Getty Images

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás