Hidrogénes kamionokat tesztel a Volvo

2022.06.29. 10:01 • Erste Market Sztori

Ezer kilométert képes megtenni egyetlen feltöltéssel a Volvo Trucks hidrogén üzemanyagcellás kamionja – az eszköz tesztelésének megkezdéséről a cég közleményt adott ki. A kamiont kevesebb mint 15 perc alatt lehet feltankolni teljesen, az össztömeg meghaladhatja a 65 tonnát és a két üzemanyagcella 300 kW energiát állít elő. A hidrogén alapú áramtermelést hasznosítja a svéd járműgyártó másik leánycégének a Volvo CE-nek a nemrég bejelentett új dömpere is, amelynek szintén a tesztje kezdődött el: itt négy órán át működtetik a motorok a HX04-re elkeresztelt monstrumot.  A kamionokhoz az üzemanyagcellákat a Volvo Group és a Daimler Truck AG vegyesvállalata, a Cellcentric szállítja majd, amely Európa egyik legnagyobb, kifejezetten nehézgépjárművekhez kifejlesztett üzemanyagcella-gyártó üzemét építi fel.

A hidrogén üzemanyagcellás elektromos teherautók különösen alkalmasak lesznek a hosszú távú, nagy tömeg szállítását igénylő energiaigényes feladatokra – mondta Roger Alm, a Volvo Trucks elnöke. A cég közleményében sem titkolja: a technológia még új, és számtalan előnye mellett alkalmazása még kihívásokkal teli. Az egyik legnagyobb kérdés a zöld hidrogén előállítása (a hidrogént elektrolízissel lehet előállítani vízből, ám az ehhez szükséges áram forrása ma még nem feltétlenül zöld – nap, vagy szélenergia bázisú). Hasonló problémát jelent a hidrogén-tankolási infrastruktúra hiánya is. Roger Alm mindenesetre azt mondta: a cég arra számít, hogy a zöld hidrogén kínálata jelentősen növekedni fog a következő néhány évben, mivel a technológia számos iparágban segítheti a Co2-kibocsátás csökkentését.

A közúti szállítások zöldítése jelentős kihívás elé állítja a gyártókat: a Nemzetközi Energiaügynökség a 2021-es jelentésében is azt írta "fejlett technológiákra van szükség a nagy teljesítményű töltéshez és/vagy nagyméretű akkumulátorokhoz". A piacon a verseny éles, a Volvo a Teslával és a Daimler Truckkal versenyez, utóbbival egyrészt osztozik a hidrogén üzemanyagcellás technika létrehozásán, másrészt mindkét cég egyaránt fejleszt akkumulátoros-elektromos járműveket is.

Martin Daum, a Daimler Truck igazgatótanácsának elnöke a CNBC-nek nyilatkozva korábban azzal indokolta, hogy a cég nem választott a két technológia közül, mert mindkettőnek megvan a maga helye. „Általánosságban azt lehet mondani: ha városi szállítást célozzuk, ahol kisebb mennyiségű energiára van szükségünk, és egy parkolóhelyen fel lehet tölteni éjszaka az utókat, akkor biztosan jó megoldás az akkumulátorokkal szerelt elektromos teherautók használata. De abban a pillanatban, amikor úton vagy, amikor Stockholmból Barcelonába mész... véleményem szerint valami olyasmire van szükséged, amit jobban tudsz szállítani, és ahol jobban tudsz tankolni, és ez végső soron a H2." – mondta. Szerinte túl kockázatos lenne a vállalatának, ha most egyetlen technológia mellett tenné le a voksát, hiszen a kérdés még nem dőlt el.

Forrás: https://www.cnbc.com

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Getty Images

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás