Jót tesz az infláció a bolhapiacoknak

2022.09.09. 09:15 • Erste Market Sztori

Az iskolakezdésre készülve a magyar szülők mintegy 55 százaléka panaszkodott a dráguló irodaszerekre és táskákra, míg több mint 40 százalékuk vélte úgy, hogy a korábbinál többet kell fizetni a füzetekért és a tornafelszerelésért. Az árak növekedésével párhuzamosan egyre többen kezdtek azon gondolkodni, hol lehet spórolni és már a honi vásárlók több mint 12 százaléka gondolt arra, hogy használt cikkek beszerzésével takarít meg a családi költségvetés számára. Ugyanakkor a használt cikkeket vásárlók több mint a harmada arra is gondolt, hogy a feleslegessé vált holmik értékesítésével szerez többletbevételt – derül ki a hazai vezető online bolhapiac, a vatera.hu nemrég publikált felméréséből. A kutatás tanulsága szerint persze a vaterázó szülők többsége inkább a gyereknek szánt okostelefonon (56,8 százalék), számítógépen (55,5 százalék), táblagépen (52,3 százalék), iskolatáskán (49,0 százalék), illetve az íróasztalon, széken (45,5 százalék) tervez spórolni a vásárláskor.

Ez megfelel a nemzetközi trendeknek is, a CNN beszámolója szerint a vezető amerikai online használtáru piac, az OfferUp iparági jelentése szerint  éppen azokban a kategóriákban növekszik a kereslet náluk (bútorok, elektronikai cikkek, lakberendezés és ruházat), ahol a nagy láncok - mint például a Walmart (WMT), a Target (TGT) és a Bed Bath & Beyond (BBBY) – a megmaradó készletek gondjával küzdenek.

"A megunt ruhák és cipők bolhapiaca felkapott lett, ám kutatásunk szerint a használtan vásárolt és eladott cikkek 76 százaléka nem ruházati cikk, hanem az elektronikai cikkek, bútorok, háztartási cikkek, lakásfelújítás és sport kategóriákba tartozik” – mondta a Todd Dunlap, az OfferUp vezérigazgatója.

A használt ruhák és textiltermékek iránti kereslet már a járvány előtt is jelentősen megugrott, leginkább a környezet- és költségvetés-tudatos millenniumi és Z generációs vásárlók miatt. A járvány tovább fokozta a lendületet, amelynek a megugró infláció adott újabb lökést. "Az infláció inkább hasznos, mint káros a használt cikkek értékesítésénél, mivel a vevői és az eladói oldalon is erősebb a motiváció" - mondta a CNN-nek Neil Saunders, a GlobalData Retail kiskereskedelmi elemzője és ügyvezető igazgatója. Magyarázata szerint egyre többen keresnek használt árukat azért, hogy így megtakarítsanak, míg mind többen adják el saját, feleslegessé vált dolgaikat, hogy egy kis plusz pénzt keressenek. Így az árak emelkedése növeli a keresletet, és bővíti az elérhető cikkek számát.

A GlobalData Retail  felmérése szerint az online bolhapiacon aktívan tevékenykedő átlagosan napi 27 percet töltenek az adásvétellel, ez majdnem annyi idő, mint amennyit a felhasználók a közösségi médiával (Instagram, Facebook és Snapchat) töltenek. A kutatás szerint a használtcikk kereskedésben érintett réteg több mint a fele (58 százalék) az elkövetkező egy évben növelni kívánja aktivitását a piacon.

Az OfferUp várakozásai szerint a használtcikk piac 2022-ben eléri a 178 milliárd dolláros árbevételt az előző évi 160 milliárd dollár után, 2027-re pedig a 289 milliárd dollárra nő.

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Getty Images

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás