Az elektromos autózás nyertese lehet a Lithium Americas

2022.09.19. 15:43 • Erste Ötletgyár Maxi

Az első lítiumion-akkumulátorokat a Sony dobta piacra 1991-ben, de az ezüstfehér színű fém iránti kereslet az elmúlt években ugrott meg igazán. 2021-ben az akkumulátorok előállításához használt lítium-karbonát ára közel ötszörösére növekedett, elsősorban az elektromos autók, okostelefonok és egyéb modern elektronikai eszközök terjedése miatt. A rendkívüli drágulás a kereslet hirtelen növekedése mellett a kínálati szűkösségnek is köszönhető volt, a lítiumot bányászó és finomító cégek pedig hatalmas növekedésnek indultak. A magas ár hatására a kitermelés is fokozódott, számos lelőhelyen indult meg a kitermelés előkészítése világszerte, ami az ár növekedésének mérséklődéséhez vezethet a következő években. Ez akár azt is jelenthetné, hogy a lítiumtermelő vállalatok nyeresége visszaesik, de a kereslet várhatóan szintén nagymértékben növekedni fog. Kínában idén 6 millióra nőhet az eladott elektromos autók száma az országban, ami a tavalyi mennyiség duplája, az általános gazdasági lassulás közepette ez különösen jó eredmény, és pozitív előjel a következő évekre vonatkozóan. Európa és az Egyesült Államok pedig arra törekszik, hogy 2030-ra legalább minden második eladott autó elektromos meghajtású legyen.

Forrás: Lithium Americas Corporate Presentation

A világ jelenleg ismert lítiumkészletének több, mint 90 százaléka Kínában, Latin-Amerikában és Ausztráliában található. A jelenlegi geopolitikai feszültségek jó befektetési lehetőséget tárnak fel az amerikai piacon, ugyanis felértékelődik a szerepe a hazai lítium-lelőhelyeknek, illetve azoknak a vállalatoknak, amelyek ezeken kitermelést végeznek. Az augusztusban elfogadott Inflációcsökkentési Törvény keretében 10 év alatt 369 milliárd dollárnyi befektetéssel támogatja az amerikai állam a hazai energia- és éghajlatvédelmi programokat, számos adókedvezményt és ösztönzést biztosítva a tiszta energiával kapcsolatos technológiák előmozdítására. Ebbe pedig számos olyan terület is beletartozik, amely nagy mennyiségben igényli nélkülözhetetlen alapanyagként a lítiumot. A legfontosabb ezek közül az elektromos járművekhez szükséges akkumulátorok gyártása. A törvény értelmében 7500 dolláros adókedvezményt kapnak azok, akik új elektromos autót vásárolnak.

A hazai pálya előnye

Az adókedvezmény feltételei közé tartozik, hogy a jármű akkumulátoraiban található kritikus ásványi anyagok bizonyos százalékát az Egyesült Államokban vagy olyan országban kell kitermelni illetve feldolgozni, amellyel az Egyesült Államok szabadkereskedelmi megállapodást kötött. A kritikus ásványi anyagok közé tartozik a lítium is. A nagy összegű adókedvezmény ösztönzi az elektromos autók vásárlását, ezek gyártói pedig nagyobb keresletet fognak támasztani az Észak-Amerikából származó lítiumra.

A legnagyobb egyesült államokbeli (és világszerte is az egyik legnagyobbnak számító) lítiumlelőhely a Nevada államban található Thacker Pass bánya. Az a vállalat, amelyik 100 százalékban birtokolja ennek kitermelési jogait, az amerikai tőzsdén is jegyzett kanadai székhelyű Lithium Americas.

A vállalat Argentínában is érdekelt több lítium-projektben de a fentiek miatt az USA-beli lelőhely érdekes igazán. A kitermelés itt még nem kezdődött el, mert bár az engedélyt 2021 elején a Trump-kormányzat megadta, ez jelenleg felülvizsgálat alatt áll, mivel helyi gazdák és természetvédő-csoportok fellebbezést nyújtottak be, mivel attól tartanak, hogy a kitermelés károsítja a környék élővilágát, az indiánok pedig ősi földjeik feldúlásától tartanak. A hasonló jellegű problémák esetén általában kompromisszumos megoldás születik: a kitermelést végző vállalat extra beruházást, fejlesztéseket hajt végre és óvintézkedéseket foganatosít az érintett csoportok megnyugtatása érdekében. Ezek plusz kiadást jelentenek, megnövelik a projekt költségét, de nem jelentenek leküzdhetetlen akadályt. Azt várjuk, hogy ebben az esetben is ez lesz a végkimenetel. Ha megszületik a megállapodás, az várhatóan nagyot dob az árfolyamon, mert az eredményvárakozások egyelőre nem számolnak a Nevadában kitermelendő lítiummal. A kitermelés első fázisa várhatóan 2022 végén-2023 elején kezdődik, és éves szinten 40 ezer tonna lítium-karbonát származhat a nevadai bányából. A második fázisra ez a duplájára nőhet, de az csak 3,5 évvel később esedékes. Az első fázisban kitermelt mennyiség éves szinten nagyjából 4-4,5 dollár nyereséget jelent részvényenként, ezzel együtt 2024-re nagyjából 6-os P/E ráta jön ki a jelenlegi árfolyam alapján. Ez kifejezetten kedvező a hasonló vállalatok értékéhez képest, ezért az árfolyam is pozitívan reagálna.

Ellenben ha a bíróság visszavonja az engedélyt, nagy esély van rá, hogy bezuhan az árfolyam. A jelenlegi helyzet, a károsanyag kibocsátás csökkentésére irányuló törekvések és az elektromos autózás támogatottsága kedvez a pozitív elbírálásnak, de ezzel együtt sincs rá garancia.

A cég pénzügyei rendben vannak, nincs eladósodva, 200 millió dolláros hosszú lejáratú hitel mellett 400 millió készpénzzel rendelkezik.

Technikai kép

Pénteken az MACD indikátor eladási jelzést adott, a nap során a 20 és 30 napos mozgóátlag alá bukott az árfolyam. Az esés tovább folytatódhat a 27 dolláros támaszig, mielőtt ismét növekedés kezdődne, ez pedig kedvező vételi lehetőséget eredményezhet , ezért a beszállási pontot 27,3 dollárnál határoztuk meg. A kiszállási pontot a 40,4 dolláros ellenállás alá, 39,4 dollárra javasoljuk elhelyezni, ami 44 százalékos felértékelődési potenciált jelent. Az esetleges veszteség limitálása érdekében a stop-loss megbízást a 25,4 dollárnál húzódó támaszra javasoljuk elhelyezni. Így a pozíció hozam-kockázat aránya meghaladja a 6:1-et.

Forrás: Erste/Bloomberg

Összefoglalva: Az egyesült államokbeli lítium-lelőhely engedélyezésével kapcsolatos bizonytalan helyzet miatt spekulatív a részvény, de az amerikai kormányzat jelenlegi törekvéseihez szinte elengedhetetlen a hazai nyersanyagokra való támaszkodás, így a Lithium Americasnak jó esélye van arra, hogy zöld utat kapjon.

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás