Az Adidas eldobta a Yezzy-t

2022.11.03. 14:00 • Erste Market Sztori

Bármilyen antiszemita szarságot mondhatok, az Adidas nem dobhat – jelentette ki Ye október 16-án egy podcastban egy nappal az előtt, hogy egy antiszemita csoport – náci karlendítések kíséretében - kifüggesztett egy táblát az egyik forgalmas Los Angelesi autópálya felett, mely szerint „Kanye-nek igaza van”. Az Adidas végül október 25-én jelentette be, hogy megszakítja a vele kötött együttműködést, leállítja a Yezzy márka gyártását, és a divattervezőnek és cégeinek folyósított kifizetéseket.

„Az Adidas nem tűri az antiszemitizmust és bármilyen más gyűlöletbeszédet” – közölte a sportszergyártó, hangsúlyozva, hogy a Kanye West legutóbbi tettei és megjegyzései elfogadhatatlanok, gyűlölködőek és veszélyesek voltak, és megsértik az Adidas sokszínűségről, befogadásról, kölcsönös tiszteletről és méltányosságról szóló értékeit.

A rapper a párizsi divathéten okozott felháborodást azzal, "White Lives Matter" feliratú pólójával, majd többször kizárták a Twitter- és Instagram-fiókjából antiszemita megjegyzései miatt. A  durva hangú megszólalásokat mind többen ítélték el, a nagy márkák pedig sorra zárkóztak el a vele folytatott együttműködéstől. Szakított vele a Gap és a Balenciaga, a Madame Tussauds levette a viaszfiguráját a kiállításáról, a Sketchers – miután a rapper videót közölt a Los Angelesi irodájukból – gyorsan közölte, hogy semmi köze hozzá, a Tj Max levette a boltok polcairól a Yezzy cipőket, a Christie’s pedig a Nike Air Yeezy 1 prototípus aukcióját fejezte be (ezt viselte Ye a 2008-as Grammy-díj átadóján).

Az Adidas egy darabig vonakodott, ám végül a cég meghozta a döntést. A társaság 250 millió eurós bevételkiesésre számít a lépés nyomán, elemzők szerint a Yeezy almárka a cég teljes bevételének mintegy 4-8 százalékát hozta, míg a cipőeladások 7-12 százalékát jelentette.

Kristin Bentz, a KB Advisory Group elnöke szerint az Adidas saját náci története valószínűleg kísértette a döntést. Bár a keddi közleménye arra utal, hogy a jogi vita miatt nem engedték el korábban Ye-t. „Nem feltétlenül szegte meg a szerződését, de a tettei megsértették az inkluzivitásukat, ami szerintem érdekes volt” – mondta telefonon a Bloombergnek. – „Így működik egy cég”.

Minden vállalatnak így kell üzletelnie Thomai Serdari, a New York-i Egyetem Stern School of Business luxusmarketing és márkaépítés professzora szerint. „Az Adidasnak van a legtöbb vesztenivalója a készletek és a kapcsolódó költségek tekintetében, de a legtöbbet nyerhet is az ügyfelek bizalmának visszaszerzésével” – válaszolta a hírügynökségnek e-mailben „Korábban meg kellett volna szólalniuk, de minden cégnek pontosan ezt az álláspontot kell képviselnie: a rasszista és antiszemita művészek elsősorban antihumanisták, és mint ilyenek, nem érdemlik meg a „művész” címet, sem semmiféle jövedelmező szerződést. ”

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás