A nikkelben gazdag Indonézia lesz az elektromos autók gyártásának Mekkája?

2023.02.08. 09:48 • Erste Market Sztori

Mindössze három év alatt Indonézia több mint 15 milliárd dollár értékű szerződést kötött az országban akkumulátor- és elektromos járműgyártásra olyan gyártókkal, mint a Hyundai Motor, az LG Group és a Foxconn, a következő pedig a Tesla. Joko Widodo elnök minden követ megmozgatott, hogy meggyőzze Elon Musk vezérigazgatót, hogy elektromos járműveket vagy akkumulátorokat gyártson a burjánzó délkelet-ázsiai szigetországban.

"Nagyon bízom benne, hogy ez az iparág nagyon gyorsan fog növekedni" - mondta a népszerű nevén Jokowi elnök egy múlt heti interjúban. Indonézia összesen 21 millió tonna bizonyított mennyiségű nikkel tartalékkal rendelkezik az amerikai földtani intézet szerint. Ez a világ készleteinek közel negyede. Az ország tavaly január-novemberben 1,4 millió tonna nikkelt bányászott ki a Nemzetközi Nikkel Tanulmányozó Csoport szerint. Ez messze megelőzi a második legnagyobb termelőt, a Fülöp-szigeteket, amely 290 000 tonnát bányászott ugyanebben az időszakban, és több mint kétszerese Indonézia 2018-as 606 000 tonnás termelésének.

Jokowi 2020-ban betiltotta a nikkelérc exportját, de engedélyezte a magasabb értékű nikkeltermékek kivitelét - ezzel arra kényszerítve a vállalatokat, hogy a szárazföldön dolgozzák fel és állítsák elő. Indonézia feldolgozott nikkel exportja ezután a 2015-ös mintegy 1 milliárd dollárról 2022-re több mint 30 milliárd dollárra duzzadt.

A Nemzetközi Energiaügynökség szerint Indonézia várhatóan a 2021 és 2025 közötti globális nikkeltermelés növekedésének felét adja majd, mivel az elektromos járművek iránti kereslet ugrásszerűen megnő. Minden egyes jármű akár 40 kg nikkelt is igényel.

"Az indonéz kormány egy teljes értékesítési láncot épít ki az elektromos járműgyárak kiszolgálására" - mondta Victor Chin, a CRU fémtanácsadó cég vezető tanácsadója. "Így a Teslának csakis Indonéziát van értelme fontolóra venni, mind a gigagyár, mind az autógyártás szempontjából" - mondta.

Musk célja, hogy 2030-ra 20 millió elektromos járművet adjon el, ami több mint 15-szörös növekedés a Tesla 2022-ben eladott 1,3 millió járművéhez képest. Ehhez további hét-nyolc "gigagyárat" - elektromos autók akkumulátorainak nagyüzemi gyártására alkalmas létesítményeket - kellene építenie, átlagosan körülbelül 12 havonta egyet. Indonéziának hasonlóan ambiciózus céljai vannak - Jokowi az interjúban azt mondta, hogy a nikkelexport 200-szorosára nőhet az exporttilalom előtti, körülbelül 1 milliárd dolláros szintről, ha az országnak sikerül kiépítenie az elektromos járművek ökoszisztémáját. A brazil Vale bányavállalat a 2022-es szintről 2030-ra a nikkel iránti kereslet 44%-os megugrását prognosztizálta az elektromos járművekhez szánt akkumulátorok nagy kereslete miatt.

Jokowi nem adta meg az exportnövekedés ütemezését, de elmondta, hogy Indonézia célja, hogy 2027-ig létrehozza az elektromos járművek akkumulátorainak integrált ellátási láncát. Más lépések keretében Indonézia júniusban betiltja a rézérc és a bauxit kivitelét is, mindkettőt az elektromos járművek gyártásához használják.

Forrás: Reuters

 

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás