Metaverzum - csak egy álom vagy hosszú távú befektetési lehetőség?

2023.02.17. 18:04 • Erste Market Sztori

Egyikük Mark Zuckerberg, aki már át is nevezte cégét Facebookról META-ra 2021-ben. A McKinsey, (amerikai tanácsadó cég) 2022 májusában közzétett egy tanulmányt, amely szerint a metaverzum 2030-ra 5 billió eurót érhet. Ugyanebből a tanulmányból megtudjuk, hogy 2022 első 5 hónapjában a vállalatok több mint 120 milliárd dollárt fektettek a metaverzum fejlesztésébe, a magánbefektetői társaságok pedig 2021-ben több mint 13 milliárd dollárt fektettek már a metaverzumba.

Mi az a metaverzum?

A mai napig nincs egyértelmű definíció arra vonatkozóan, hogy pontosan mi is a metaverzum, az azonban konszenzusos vélemény, hogy új szintre emelheti az internetet. Először is különbséget kell tennünk a Web 3.0 és a metaverzum között. Bár mindkét koncepció fejlesztői újra akarják definiálni az internetet, különböző célokat követnek.

A Web 3.0 fejlesztői egy új, decentralizált internetet próbálnak létrehozni, amelyben a felhasználók visszanyerik az adataik feletti ellenőrzést. Kritizálják a jelenlegi helyzetet, amelyben néhány vállalat (Google, Facebook, Amazon, stb.) "irányítja" az internetet, és pénzt keres az ügyfelek adataival. A Web 3.0-ban a felhasználók maguk döntenek arról, hogy ki milyen adatokhoz fér hozzá, és ők azok, akik pénzt kereshetnek az adataikkal. Technikailag ez úgy működik, hogy az adatokat decentralizáltan egy blokkláncon (pl. Ethereum) tárolják. Így egyetlen központi entitás sem rendelkezik az ügyfelek adatai felett.

A metaverzumnál a célok különböznek. Ez is lehet decentralizált, de itt a fizikai és a digitális világ összeolvadásáról van szó. Vagyis ez nem egy tisztán kitalált világ, hanem a fizikai világ valós elemei és emberei tükröződnek a digitális világban.

A metaverzumot immerzív módon éljük át

Eddig az internetet egy képernyőn keresztül, gyakran az okostelefonunkon keresztül használtuk. A metaverzumban azonban "elmerülhetünk" az internetben. Itt egy tükörképes identitásunk van (egy úgynevezett avatár), amellyel a digitális világban interakcióba léphetünk egymással. Az emberek mellett a fizikai elemek is tükröződnek itt és ezek a tárgyak tokenizálhatók, valamint kereskedhetők lesznek. Ezek a digitális eszközök az úgynevezett NFT-k (non-fungible tokenek), amelyek tulajdonjogát gyakran decentralizált módon tárolják.

A metaverzumot három dimenzióban tapasztaljuk meg

Értelemszerűen a végső és teljes élmény háromdimenziós, és ehhez, amikor avatárként mozgunk a digitális világban, megfelelő hardverre van szükségünk. Az ilyen hardverek viselése mai szemmel nézve még kényelmetlennek tűnhetnek, ráadásul az áruk is magas. A Meta Quest Pro virtuális valóság headset például jelenleg 1799 euróba kerül.

Széleskörű alkalmazási lehetőségek

Ma még nem tudjuk, hogy a metaverzum lesz-e a következő nagy trend. A metaverzum most még főként csak a játékpiacra korlátozódik, de tény, hogy meg van a lehetősége arra, hogy a gazdaság széles területeire is kiterjedjen. A következőkben néhány példát szeretnék felsorolni, amelyekre a metaverzum nagy hatással lehet (a teljesség igénye nélkül):

Oktatás

Néhány egyetem már dolgozik a metaverzum stratégiáján. Ez lehetővé teszi majd, hogy a hallgatók ne csak virtuálisan hallgassanak meg egy előadást, hanem egy virtuális teremben együtt dolgozzanak a professzorokkal és a többi hallgatóval. Az orvostanhallgatók például hologramokon gyakorolhatnák a műtéteket. Ezzel az oktatáshoz való hozzáférés jelentősen egyszerűsödhetne.

Turizmus

Hogyan hangzik egy délután a hawaii tengerparton? A metaverzumban nem probléma. Gyakorlatilag a világ bármelyik helye meglátogatható digitálisan. Esetleg utazás előtt szeretné virtuálisan is megismerni a szállodát és környékét? A valódi turizmust részben virtuális élményekkel lehetne helyettesíteni.

Szórakozás

A szórakoztatóipar predesztinálva van a metaverzum számára. Snoop Dogg volt talán az első előadó, aki a Metaverse2-n adott koncertet, több százezer nézőt elérve. A művész klipje teljes egészében a metaverzumon belül készült. A zeneipar mellett a sportesemények is nézhetőek lesznek a metaverzumban, például a Bayern München is kínál már virtuális élményt. Csak idő kérdése, hogy a tévéképernyő helyett mikor kínálnak jegyeket egy-egy sportesemény metaverzumban való megtekintésére.

E-kereskedelem

Az interneten történő vásárlás ma már mindennapos. A metaverzumban azonban az avatárunk, azaz a digitális másolatunk egy virtuális boltba léphet be és mielőtt megvásárolnánk egy új farmert, felpróbálhatjuk azt az avatárunkon. Ha megtetszik, megrendelhetjük és a terméket fizikailag is kiszállítják úgy, hogy digitálisan fizetünk érte. A digitális valuták jelentősége tehát fel fog értékelődni. Valószínűleg választhatunk majd, hogy kriptovalutákkal (pl. Bitcoin), stable coin-okkal (fiat valutához kötött kriptovaluta) vagy digitális központi banki pénzzel (CBDC) akarunk-e fizetni.

Egyébként már most is felszerelhetünk egy avatart Nike cipővel vagy Gucci táskával. Az avatár státuszszimbólumot is jelenthet, ami már most arra készteti a luxuscikkgyártókat, hogy jelen legyenek a metaverzumban (pl. Gucci vagy Burberry).

Ipar

A metaverzum az iparban is fontos szerepet játszhat, szimulációs, optimalizálási vagy képzési célokra. Az NVIDIA, az egyik legnagyobb félvezetőgyártó működteti az Omniverse platformot, amely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy belépjenek a metaverzum világába. A BMW már tükrözte gyártási folyamatát a metaverzumban, hogy ott szimulációkat vagy optimalizálási folyamatokat futtasson.

A covid során megtanultuk, hogyan lehet virtuális megbeszéléseket tartani. Néhány év múlva azonban ezek a megbeszélések egészen másképp nézhetnek ki, mint ahogyan eddig ismertük őket. Ha többet szeretne megtudni erről, ajánlom a Microsoft Mesh weboldalát. A Microsoft szerint a holoportáció segítségével egy virtuális térben együttműködhetünk és kommunikálhatunk másokkal. Nem számít, hogy az illető fizikailag hol tartózkodik, vagy milyen nyelven beszél (szinkrontolmácsolás).

Szolgáltatási ágazat

Valószínű, hogy a Z generáció tagjai (1997-2012 között születettek) lesznek az elsők, akik a metaverzumot használják. Az Ernst & Young (EY) multinacionális tanácsadó cég például már használja a metaverzumot: a fiatalabb közönségnek adnak tanácsot például adózási kérdésekben. Már az első bankok is kezdik használni a metaverzumot különösen Ázsiában.

A metaverzum mint befektetési lehetőség

A metaverzum a befektetők szempontjából még jelentéktelen. Ha azonban a metaverzum elterjedése előrehalad, érdemes lesz megvizsgálni, hogy egy vállalatnak van-e meggyőző ereje az internet új világában. Lehetőségeket az IT-szolgáltatások és a szoftverek területén találhatunk majd, de a hardver- és félvezetőgyártók is profitálni fognak. Emellett számos alkalmazási lehetőség van a szórakoztatóiparban, valamint a fogyasztói szektorban is. A hagyományos eszközosztályok mellett a kriptoeszközök is profitálhatnak, ha a metaverzum decentralizált alapon épül fel.

A cikk első alkalommal 2023. február 13-án jelent meg az Erste Alapkezelő oldalán.

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás