Erős szezon előtt áll az Expedia

2023.04.12. 19:00 • Erste Ötletgyár Maxi

Miből származik az online utazási irodák bevétele?

Az olyan vállalatok, mint a Booking vagy az Expedia online platformot üzemeltetnek, amelyek egyszerűbbé teszik az utazások megszervezését. Egy helyen megtalálhatóak a szállodák, légitársaságok, autókölcsönző, biztosítók és egyéb szolgáltatók ajánlatai, összehasonlíthatóvá válnak az árak, és véleményeket is olvashatunk olyanoktól, akik korábban igénybe vették az adott szolgáltatást.

Az online utazási irodák többféle módon is profitálhatnak az utazással kapcsolatos szolgáltatások közvetítéséből. Például pénzt kapnak azért, ha az online platformon valaki rákattint egy szálláshely, légitársaság, stb. hirdetésére, ami aztán a szolgáltató weboldalára irányítja az érdeklődőt. Ez a tevékenység azonban kevésbé jövedelmező, ezért a nagyobb online utazási irodák más módon szerzik a bevételeik túlnyomó részét. Az Expedia esetén ez kevesebb, mint 10 százalékot tesz ki.

Az ügynökségi modell azt jelenti, hogy az online utazásszervező szerződést köt a hotelekkel, légitársaságokkal, és hasonló vállalatokkal, hogy a saját platformján értékesítse ezek szolgáltatásait. A vásárló végül a szolgáltatónak fizet, az árból pedig az utazásközvetítő jutalékot kap. Az Expedia esetén ez adja a bevételek nagyjából 25 százalékát.

A harmadik módszer a „kereskedői” tevékenység. Ebben az esetben a vásárló közvetlenül az online utazási irodának fizet a szolgáltatásért, az utazási iroda pedig a szolgáltatónak egy előre kialkudott, alacsonyabb árat fizet meg. A kettő különbözete a közvetítő (kereskedő) haszna. Az Expedia bevételeinek kétharmada származik ebből.

A lassuló gazdaság nem akadály

Bár a globális gazdaság helyzete nem túl fényes, a gazdasági mutatók azt jelzik, hogy a szolgáltatási szektor kifejezetten jól teljesít. Ez a megváltozott fogyasztói szokásokkal magyarázható, ugyanis a koronavírus miatti korlátozások feloldása után az emberek fizikai termékek helyett inkább élményeket vásárolnak. Ezt az utazási kedv erőteljes élénkülése is mutatja, így az idegenforgalomhoz kötődő vállalatok felülteljesítők lehetnek, ahogy egyre közeledik a turisztikai szezon kezdete.

Az Expedia 2020-as és 2021-es éve veszteséggel zárult a korlátozások miatt, de a tavalyi évben már pozitív pozitívba fordult a vállalat eredménye. Idén a várakozások szerint 12,9 milliárd dollár bevételt fog termelni, ami 10 százalékkal haladja meg a tavalyi évet. A tavalyi, 2022-es 4,3 dolláros részvényenkénti nyereség több mint duplájára, 9,4 dollárra nőhet idén, jövőre pedig további 20 százalék profitbővülés várható. A nyereség dinamikus növekedési kilátásait az árfolyam ezidáig nem követte le, így az Expedia kifejezetten kedvező értékeltséggel rendelkezik.

Kisebb, de olcsóbb

Az online utazási irodák értékeltségét vizsgálva azt láthatjuk, hogy a piacvezető Booking a kisebb versenytársakhoz viszonyítva jelentősen felülértékelt. Az árfolyam és az egy részvényre jutó nyereség hányadosából kalkulált P/E ráta a Booking esetén az idei eredményvárakozásokat alapul véve 19,9-es, míg az Expedia esetén pedig csak 9,8. Tehát a Booking kétszer olyan magas értékeltséggel rendelkezik, mit az Expedia. A következő évek várt eredményei is hasonló mértékű különbséget jeleznek. Az Expedia jelentősen alulértékelt a nagy rivális Bookinghoz és a peer-gruop átlagához viszonyítva, ami arra utal, hogy bőven van tér az árfolyam emelkedésére.

Forrás: Erste, Bloomberg

Technikai kép

Az Expedia árfolyama tavaly a második negyedévben lefeleződött, miután a vállalat csalódást keltő eredményt ért el az első három hónapban. Azóta oldalazó mozgást láthatunk. Március végén az MACD indikátor vételi jelzést adott, ám az emelkedés elakadt a 20 napos mozgóátlagban, utána pedig lefordulás következett. Most azonban a 89 dolláros támaszról visszapattanva ismét felfelé indulhat el az árfolyam. Ha sikerül áttörni a rövid távú mozgóátlagokat és a 97,6 dolláros ellenállást, akkor megnyílik az út 122 dolláros szintig, ami több, mint 35 százalékos növekedést jelentene az aktuális árfolyamhoz képest. A jelenlegi ár kedvező vételi lehetőséget kínál, az eladást a 122 dolláros ellenállás elérése előtt, 120,5 dollárnál javasoljuk. Az esetleges veszteség minimalizálása érdekében a stop-loss megbízásunkat 81,8 dollárhoz helyezzük el. A pozíció hozam-kockázat aránya így megközelíti a 4:1-et.

Forrás: Erste, Bloomberg

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás