Ne dőljön be az adathalász csalóknak!

2023.05.05. 15:27 • Erste Market Sztori

Az internetes csalók számos módszert alkalmaznak a felhasználók átverésére és személyes adataik megszerzésére. Az online csalásokat azonban meg lehet előzni, ha a felhasználók ismerik azokat a módszereket, amelyeket a bűnözők használnak.

Az egyik leggyakoribb online csalási módszer a "phishing". A phising során az áldozat hamis e-mailt vagy üzenetet kap a bankjától, vagy más szolgáltatójától, amely adatokat vagy egyéb személyes információkat kér. Az üzenet általában arra ösztönzi a felhasználót, hogy azonnal adja meg a személyes adatait, ellenkező esetben azt állítja, hogy a szolgáltatás szünetelni fog. A felhasználónak azonban óvatosnak kell lennie, mert a bankok és az online szolgáltatók soha nem kérnek személyes adatokat e-mailen keresztül vagy egyéb üzenetekben.

Egy másik gyakori online csalási módszer az "adathalászat". Az adathalászat azonos a phishinggel, azonban általában egy olyan hamis weboldalon történik, amely eredetinek látszik, és arra kéri a felhasználót, hogy adjon meg személyes adatokat. Az adathalász weboldalak általában megtévesztő webcímeket használnak, amelyek hasonlítanak az eredeti weboldalak címére. Ezért különösen figyelni kell a webcímekre is, és minden esetben meg kell arról győződni, hogy az eredeti weboldalon van-e, mielőtt személyes adatokat ad meg. Az adathalászat kockázata nyilvános Wi-Fi-hálózatokat használva növekszik, mivel a csalók könnyebben hozzáférhetnek az ilyen hálózatokon átmenő adatforgalomhoz.

 

Az online banki csalások elkerülése érdekében az alábbi hasznos tanácsokat érdemes fontolóra venni:

1. Használjon erős jelszavakat. Mindig olyan jelszavakat használjon, amit nehéz kitalálni, és tartalmaznak kis- és nagybetűket, számokat, speciális karaktereket. Ne használjon könnyen kitalálható jelszavakat, például születési dátumot, vagy keresztnevet.

2. Ne osszon meg sehol személyes információkat! Soha ne osszon meg olyan személyes információkat az interneten, amik segíthetnek a tolvajoknak azonosítani és feltörni a számláját! Például születési dátumot, anyanyelvet vagy az irányítószámot.

3. Ne kattintson gyanús linkekre! a Csalók gyakran küldenek hamis emaileket, amelyek látszólag bankoktól származnak és arra kérik, hogy kattintson egylinkre és adja meg a banki adatait.

4. Figyeljen a tranzakciókra! Rendszeresen ellenőrizze az online számláját, hogy észlelje a szokatlan tranzakciókat, vagy a szokásosnál nagyobb összegeket. Ha észlel valamilyen gyanús tranzakciót, azonnal értesítse a bankját.

5. Használjon kétlépcsős azonosítást! Ha bankja támogatja a kétlépcsős azonosítást, akkor azt érdemes használni. A kétlépcsős azonosítás azon túl, hogy felhasználói nevet és jelszót kell megadni, még egy biztonsági kódot is kér.

6. Ha gyanús esetet észlel, érdemes felhívni a bank vagy az internetes kereskedő ügyfélszolgálatát, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy valóban valódi az e-mail vagy a weboldal.

Sajnos az online csalások mellett a telefonos banki visszaélések is nagyon gyakoriak. Az ilyen csalások is általában arra ösztönzik az embereket, hogy megosszák banki adataikat, például bankszámla-számukat, jelszavukat vagy más személyes azonosító információkat.

A leggyakoribb telefonos banki csalások közé tartoznak a hamis banki hívások, amelyeket csalók hajtanak végre. Ezek a csalók általában olyan információkat használnak, mint a bank neve, hogy megtévesszék az áldozatokat, és arra késztessék őket, hogy megosszák az érzékeny banki információikat. Ezután a csalók a megszerzett információkkal eltulajdonítják az áldozat pénzét.

A legjobb módja annak, hogy megvédje magát a telefonos banki csalásoktól, az, ha soha nem oszt meg érzékeny banki információkat, még akkor sem, ha azt mondják, hogy a bank képviselői. Az is fontos, hogy tisztában legyen azzal, hogy a bank soha nem fog kérni jelszót vagy más személyes információt telefonon keresztül. Ha gyanús hívást kap a banktól, javasolt megszakítania a hívást és felhívni a banki ügyfélszolgálatot, hogy megerősítsék, valóban a banktól keresték-e, és hogy igaz-e az általuk közölt információ.

 

További hasznos információkat a témáról az alábbi oldalainkon olvashat:

https://www.erstebank.hu/hu/ebh-nyito/biztonsagi-kozpont/tippek/igy-vedekezhetsz-a-telefonos-csalasok-ellen

https://www.erstebank.hu/hu/ebh-nyito/biztonsagi-kozpont/tippek/akadalyozd-meg-a-szemelyazonossag-lopast-segitunk

 

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás