A klímaváltozás a német ipart sem kíméli

2023.08.01. 10:03 • Erste Kommentár

Évről-évre visszatérő probléma július végére a Rajna vízállása. A meleg időjárás és a kevés csapadék eredményeként a Rajna vízszintje ismét kritikus szintre süllyedt, a folyó egyes szakaszain a legtöbb hajó csak fél kapacitással tudott közlekedni, ami hajónként 100 tonnányi különbséget jelent Németország legforgalmasabb szállítási útvonalán. A helyzet nem annyira kritikus, mint tavaly, amikor a teljes terhelhetőség mindössze negyedét szállíthatták a hajók, de még így is jól látható kihívást jelent a német gazdaság számára.

A Rajna mellett számos német nagyvállalat fekszik, például a BASF, a Covestro vagy a Thyssenkrupp, melyek logisztikájának nagy része a vízi szállításra van alapozva, s amely nem váltható ki költséghatékonyan. A Thyssenkrupp gyára például napi 60 ezer tonna nyersacélt használ fel, ennek szállításához napi 2.000 kamionra lenne szükség, ami a valóságban nem kivitelezhető. De említhetjük a Ruhr-vidék erőműveit is, melyek szén ellátása szintén főleg vízi úton oldható meg.

Ezeknél a cégeknek a klímaváltozás hatása igencsak mérhető és meglehetősen költséges. A cégek különböző válságtervekkel igyekeznek alkalmazkodni. Rövid távon azzal, hogy csak félig, vagy akár negyedig pakolják meg a hajókat, vagy éppen azzal, hogy nagyobb készleteket tartanak. Hosszabb távon az alternatív logisztikai útvonalak kiépítésével vagy a hajóflotta kisebb merülési mélységű hajókra történő cserélésével. De a Covestro-nak például még arra is van terve, hogy a termelés egy részét hogyan lehet szükség esetén Belgiumba áttelepíteni. Ez viszont mind költség a vállalatok számára. Nagyszabású vízügyi fejlesztések — ami hosszabb távon is megoldást nyújthatna — pedig a következő néhány évben sajnos nem várhatók Németországban, így marad a vállalati szintű alkalmazkodás.

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás