Stellantis: Sztrájkra készülünk

2023.09.20. 19:04 • Erste Ötletgyár Maxi

Stop módosítás

Augusztus végi ajánlásunk óta már 9%-ot emelkedett a Stellantis árfolyama, és már csak mintegy 20 cent emelkedés szükséges ahhoz, hogy elérje 18,8 eurós javasolt kiszállási szintet az árfolyam. Az amerikai autóipari dolgozók (UAW) sztrájkja ugyanakkor bizonytalanságot jelent, így indokoltnak látjuk az ajánlott stop szint megemelését a ma reggel hagyott rés (18,1) alá, 17,9 euróhoz. Ennek aktiválódása esetén is már lehetőségünk nyílik profit realizálására, így minimalizáljuk a kockázatunkat, miközben továbbra is profitálhatunk az árfolyam emelkedéséből.

Forrás: Bloomberg, Erste

Megy egymás győzködése

A független autóipari szakszervezet (UAW) tagjai már múlt héten sztrájkba léptek egy-egy GM, Ford és Stellantis üzemben. A fokozatosság elve mentén első körben a munkabeszüntetés csak kisebb üzemeket érint, így egyelőre limitált a sztrájkok negatív hatása, de a szakszervezet péntektől újabb gyárakban dönthet a munkabeszüntetésről, ha nem sikerül megállapodniuk. A Stellantis esetében ez már a RAM márka egyik gyárát érinteni, így az eddigieknél nagyobb csapást jelentene az autógyártó(k) számára.

Bár a szakszervezet már csökkentette követelését, de még mindig 36%-os béremelést követel a következő négy évben, valamint a négynapos munkahét bevezetését. Az autógyártók ajánlata ezzel szemben 20%-os béremelés, illetve például a Stellantisnál a hibrid és távmunka lehetőségének biztosítása, értelemszerűen azoknál a pozícióknál, ahol ez megoldható. Ilyen például a Detroitban található, 15 ezer embert foglalkoztató észak-amerikai központ, így az óriási (Pentagon után a legnagyobb) irodaház is értékesíthetővé válna az ingatlanportfolió optimalizálás érdekében.

Bár a sztrájkkövetelések általánosak, a Stellantis esetében van még egy fontos szála a történetnek, mégpedig az, hogy a márka jelentős átalakítások végrehajtását tervezi az USA-ban. A két történet pedig egyre inkább összekapcsolódik, vagyis minél nagyobb átalakítást tud a Stellantis végrehajtani „cserébe” annál engedékenyebb lehet a bértárgyalásoknál.

A hatékonyság és modernizálás jegyében pedig komoly átalakításokra készülnek. Összesen 18 üzem bezárása van napirenden, ebből 10 darab a „Mopar” néven üzemelő alkatrészgyárakat, illetve disztribúciós központokat érintene, melyeket egy újonnan kialakított központi üzembe koncentrálnának. Vagyis a stratégia átalakítás nemcsak bezárásokat, hanem új, koncentráltabb üzemeket is eredményezne. A bezárások magukban foglalnának további, részben bezárt vagy kihasználatlan üzemek végleges bezárását is, így erről az oldalról költségcsökkentést hajthatna végre a társaság.

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás