Az adók alapján Magyarországon drágábbnak kellene lennie a benzinnek, mint Ausztriában
A lenti térkép, amit a portfolio.hu elemzése hozott le, azt mutatja, hogy a magyar benzinár meghaladja a cseh, a román, a szlovén és a lengyel árat is, és jóval magasabb a bolgár árnál, igaz, az a piac teljesen más, mint az előbbi, tengeri kijárattal általában nem rendelkező országok piaca.
Forrás: portfolio.hu
Egy pici összehasonlítást szeretnék tenni a magyar és az osztrák benzinár között a főbb adótételek alapján. A következőket kell tudni:
- Jövedéki adó: Magyarországon jelenleg 152,5 forint/liter, azaz 38,6 eurócent/liter, Ausztriában pedig 48 eurócent a jövedéki adó a benzinen. Ez 37 forinttal drágább osztrák árat indokol.
- Áfa: az osztrák áfa kulcs 20%, a magyar 27%. Ez alapján a 640 forintos magyar benzinár áfatartama 136 forint/liter, a 662 forintos osztrák benzin áfatartama pedig 110 forint/liter. Vagyis 26 forinttal kellene drágábbnak lennie a magyar árnak emiatt.
- EKR díj és kiskereskedelmi különadó: ezt csak a magyar üzemanyag kiskereskedők fizetik, Ausztriában ilyen nincs. Ez kb. 8 forint/liter és 19 forint/liter tételt jelent a benzin esetén.
Ha ezeket a számokat összegezzük, a magyar benzinen lévő adótartalom 16 forinttal magasabb benzinárat indokol itthon. Miközben az osztrák ár 22 forinttal magasabb – persze ebben benne lehet az eltérő költségszerkezet és egyéb adók hatása. De jól érzékelhető a példán keresztül is, hogy a magyar üzemanyag kis- és nagykereskedelmi szektor nyeresége valószínűleg nem kirívó, jóval az osztrák alatt marad. A valóság inkább az, hogy az árak növekedésének és a régiós átlagnál magasabb áraknak inkább a magyar költségvetéshez van köze, mintsem a szektor szereplőinek mohóságához.
A benzin jövedéki adója Európában 2023-ban
Forrás: Tax Foundation