Miközben….

2024.11.27. 11:43 • Erste Kommentár

Miközben a piacok araszolgatnak, a mélyben elég komoly mozgások vannak a naponta napvilágot látó új ötleteknek köszönhetően (is). Most például Trump és Biden ötletei mozgatták meg a piac különböző szegmenseit, de az egyedi vállalati hírekre is láthattunk komoly mozgásokat.

Az egyik a leköszönő amerikai kormányzat új terve, melynek keretében támogatnák a súlycsökkentő gyógyszerek árát az arra feljogosított vásárlóknak. Erre az Eli Lilly árfolyama az egyik legjobban teljesítő volt az S&P500 indexben tegnap a 4,5 százalékos emelkedésével. Ugyanakkor az Amgen, amelynek az új súlycsökkentő gyógyszerével kapcsolatban hatalmas volt a várakozás, az elmúlt 23 év legnagyobb esését szenvedte el a napközbeni 12 százalékos esésével, hogy aztán észhez térjenek a befektetők, és „csak” 4,5 százalékos mínuszban zárjon. Ugyanis a gyógyszere hatásos, csak éppen nem hatásosabb, mint az Eli Lilly és a Novo Nordisk gyógyszere. Egy év alatt a páciensek 20 százalékos súlycsökkenést értek el, miközben a mellékhatások is jelentősek voltak. Főleg a kezelés elején sokszor hánytak a „betegek”.

Aztán Trump legújabb vám tervei – amelyek lehet, hogy csak valamiféle tárgyalási taktika részei – borzolták a kedélyeket. Ugyanis az elnök 25 százalékos vámot vetne ki az amerikai szabadkereskedelmi övezet két tagállamára, Mexikóra és Kanadára, míg a kínai vámokat megfejelné 10 százalékkal. A Yale egyetem Budget Lab kutatóközpontjának közgazdászai szerint ez 0,75 százalékkal növelné meg az árakat, azaz ennyivel emelné az inflációt jövőre. Ha pedig részlegesen kiváltanák a fogyasztók az érintett termékek egy részét hazaival, akkor pedig 0,65 százalék lenne az áremelő hatás. Ha pedig a 60 százalékos emelés következne be Kínával szemben, akkor még nagyobb lenne a hatás.  Viszont talán a gépkocsigyártók járnának a legrosszabbul. A General Motors termelésének 37 százaléka jött Mexikóból és Kanadából az év első kilenc hónapjában a tavalyi év 33 százalékával szemben. Ugyanakkor a Fordnak csak 18, a Toyota észak-amerikai termelésének 40 százaléka, s a Stellantis is jelentős kitettséggel rendelkezik.  Így nem meglepő, hogy az S&P500-ban a General Motors volt a második legrosszabbul teljesítő cég, majdnem 9 százalékos zuhanással.

A három érintett ország importaránya a teljesen belül

Forrás: WSJ

Mindez azt mutatja, hogy az egyedi történetek fontossága mintha növekedett volna. S az is igaznak tűnik, hogy ebben a normalitásban inkább az egyedi értékeket kell keresnünk, saját portfóliót érdemes összeállítanunk, ha megfelelő hozamot akarunk látni.

 

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás