Megmenekült az év. Trump
A decemberi újautó-eladások mentették meg az európai értékesítési volument a csökkenéstől 2024-ben. Ugyanis a decemberi 5,1 százalékos év per év növekedéssel 10 millió 636 ezerre emelkedtek a teljes évi gépkocsieladások, ami 0,8 százalékkal haladja meg a 2023-as értéket. Miközben a spanyol piac hasított (28,8 százalék), Franciaország pedig stagnált (1,5 százalék), az olasz (-7,1 százalék) és a német (-4,9 százalék) értékestés is esett az év utolsó hónapjában. Tavaly összesen 1,45 millió tisztán elektromos autót adtak el az öreg kontinensesen, ami 5,9 százalékos csökkenés az előző évhez képest. Viszont mintha javulna a helyzet, ugyanis az év második felében az elektromos gépkocsik aránya 15 százalék körül alakult az újautó-eladáson belül. Magasabban, mint az év első felében.
Forrás: ACEA, Erste
Magyarországon egész évben jól alakult az értékesítés, amit jól megtolt a decemberi adat. 48 százalékkal majdnem 12 ezerre ugrott az eladott új gépkocsik száma az év utolsó hónapjában, s így közel 122 ezer új autó talált gazdára tavaly. Itthon az elektromos is dübörgött, hiszen éves szinten majdnem 48 százalék volt az emelkedés. Persze volt honnan növekedni, hiszen még így is éppen csak 10 ezer autót adtak el ilyen hajtáslánccal.
Forrás: ACEA, Erste
Mindent egybevetve úgy tűnik, mintha stabilizálódna a piac az év eleji lejtmenetet követően, de azért ezzel a kijelentéssel még óvatosan bánnánk. Az elektromos gépjármű eladások is javulást mutattak az év második felében, annak ellenére is, hogy mostanra kifutóban vannak a támogatások. Szerintem az elektromos autók terén egyre kisebb probléma a hatótávolság, viszont az erős értékvesztés, a magas biztosítási díjak (miközben a totálkár szintet egy viszonylag kisebb balesettel is könnyen el lehet érni a magas elektromosautó-árak mellett, azaz a jelentősebb vagyonvesztés kockázata magas) továbbra is fékezhetik ennek a szegmensnek a felfutását.
Ugyanakkor örülhetünk annak, hogy Trump egyelőre jegelni látszik az EU-ra kivetendő vámokat. Szerintem az amerikai LNG vétele a jelenlegi helyzetben ésszerűnek tűnik Európa számára is, hiszen az amerikai beföldi földgázárak mintegy negyedén állnak az európainak. Azaz nagyobb mennyiségű amerikai fölgáz érkezése az EU-ba valamiféle árkonvergenciát hozhat, ami kedvezhet számunkra. Ez pedig az európai, azon belül a német autógyáraknak is kedvező lehet, hiszen egy feladattal kevesebbel kellene megbirkózni a talpra állásban.