Hatással van az élelmiszerpiacra a fogyásgyógyszer

2025.07.08. 10:08 • Agrár sarok

Az agyban lévő GLD-1 receptor, miután aktiválódott, csökkenti a dopamin felszabadulását olyan függőséget okozó anyagokból, mint például az alkohol, az édesség, a chips. A használók a sóvárgás erős csökkenéséről számolnak be.

A GLP-1 felhasználók egyre népesebb nemzetközi tábora már sokkal inkább fogyókúrás felhasználókból, mint kettes típusú cukorbetegekről áll. A nem cukorbeteg GLP-1 használók többsége nem biztosított árat fizet a gyógyszerért. Egy friss amerikai vizsgálat szerint, azok közül, akik egy évnél hosszabb ideig használták a GLP-1 gyógyszert, több mint háromnegyedük azt mondta, hogy a gyógyszert egészségügyi menedzsmentre, és kevesebb, mint egynegyede fogyásra használja. Az újabb használók körében - azoknál, akik az elmúlt 12 hónapban kezdték el használni a drogot - a megoszlás közelebb volt az egyenleteshez, 47 százalékuk fogyás céljából szedte őket. Hamarosan a fogyókúrás felhasználók lesznek többségben.

Mivel a gyártók hatalmas versenyt generálnak az egyre újabb és újabb termékváltozatokkal, az árak várhatóan csökkenni fognak. Megjegyzem azért, hogy a „cuccnak” vannak már ismert mellékhatásai. Ilyenek a hányinger, az emésztési problémák és a székrekedés. Persze a fejlesztések majd próbálják ezeket enyhíteni. Már vannak heti injekciós változatok, ami jelentős javulás a napi injekciókhoz képest, de ez még mindig sok potenciális felhasználót elriaszt. Hatalmas verseny folyik az orális készítmény kifejlesztéséért és kiadásáért. A GLP-1 gyógyszerek abbahagyása utáni visszapattanó súlygyarapodásra vonatkozó kutatások azt mutatják, hogy sok felhasználó a használati időszakához hasonló időkereten belül hízik vissza. Az FDA jelenleg legfeljebb két évre hagyja jóvá a GLP-1 gyógyszerek használatát a fogyás érdekében. A GLP-1 hosszú távú hatása a fogyasztói magatartásra és az élelmiszer- és italiparra még várat magára, de a felhasználók növekvő csoportjának rövid távú hatása már most is jelentős.

A GLD-1 megváltoztatja a fogyasztói magatartást és az étkezési preferenciákat. Ezek a változások kihívásokat és lehetőségeket is jelentenek az élelmiszer-értéklánc számára. Itt vannak mindjárt a piackutatási eredmények Amerikából. A GLD-1 használóinak élelmiszerfogyasztása élesen elmozdult a snackekről az egészséges lehetőségekre, például fehérjékre és friss gyümölcsökre és zöldségekre. A válaszadók azt állították, hogy a különböző snack-kategóriákban az élelmiszerek fogyasztása 40-60 százalékkal csökkent, míg a speciális és egészséges élelmiszerek fogyasztása közel 50 százalékkal nőtt. A fehérjék még ennél is többet, 65 százalékkal, a gyümölcsök és zöldségek pedig közel 80 százalékkal nőttek. E gyógyszerek felhasználói 15-40 százalékkal kevesebb kalóriát fogyasztanak a placebo csoportokhoz képest. Csökkent az édes, sós, zsíros és alkoholos ételek iránti vágyuk, ami jelentős változásokhoz vezet az étkezési és költési szokásaikban. A legalább egy GLP-1-felhasználóval rendelkező háztartások körülbelül 6 százalékkal kevesebbet költenek élelmiszerekre, a magas jövedelmű háztartások pedig 9 százalékkal kevesebbet. A GLP-1 felhasználók várható növekvő száma miatt ez 2031-ben 60-90 milliárd dolláros potenciális hatással lehet az Egyesült Államok élelmiszer-kiadásaira. A leginkább érintett termékkategóriák közé tartoznak a chips és sós rágcsálnivalók (-11%), az édes pékáruk (-9%) és az üdítőitalok (-7%), ami rövid és középtávon 7,5-8 milliárd dolláros veszteséget jelent ezeken a szegmenseken belül az amerikai piacon.

A piacszűkülés másik oldalán e fogyasztók speciális fogyasztási igényei viszont új piaci lehetőségeket hoznak. A funkcionális élelmiszer-összetevők gyártói például profitálnak ebből a piaci csoportból. Megjelentek a piacon a GLP-barát termékek, kisebb kiszerelések, speciális csomagolások, innovációk, marketing csatornák és eszközök, szolgáltatások specializálódnak erre az ügyfélkörre. A tejtermékek, a sporttáplálkozás és a funkcionális élelmiszerek amerikai gyártói már kihasználják az egészségesebb életmód trendjeit. Termékeik előnyeinek marketingje kifejezetten a GLP-1 felhasználók számára, valamint új funkcionális összetevők kifejlesztése egészségre és táplálkozásra vonatkozó állításokkal segíthet a piac növekedésének megragadásában. A magas rosttartalom vagy a bél számára egészséges baktériumok hangsúlyozása hatékony lehet, különösen a felhasználók körében gyakori emésztési problémák miatt. Természetesen az íz és a megfizethetőség továbbra is kulcsfontosságú minden szegmens számára.

Nem csak a kereskedelem, hanem a vendéglátás is válaszol erre a kihívásra. Vannak olyan bárok, amelyek már alacsonyabb áron, alacsonyabb alkoholtartalommal és kalóriával kínálják a mini GLD-barát koktélokat. A gyártók számára is fontos üzenet, hogy a társadalmi kapcsolatokra, az érzelmi többletre kell a hangsúlyt helyezni a fejlesztésekben és a kommunikációban is, a mennyiség helyett.

A gyógyszerrel történő fogyás rohamos terjedése – egyébként érdekes módon – felgyorsítja az élelmiszerpiac egészséges életmódot támogató irányainak bővülését. E katalizáló hatás átkeretezi az élelmiszerfejlesztéseket az egészségorientáció felé. Ez hatalmas lehetőség az élelmiszer értéklánc számára a rogyadozó „bizalmi cikk” jelleg lábra állításában.

 

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock Inc.

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás