Autóipar: Az európai óriások ismét optimistábbak
Az ACEA iparági szövetség ugyanebben az időben jelentette meg a legfrissebb adatait, amik szintén pozitív tendenciát mutattak. Az európai autópiac júliusban behozta az előző havi visszaesését. Az eladások 7,4%-kal nőttek éves szinten, az ugyan ekkora mértékű júniusi visszaesés után. Az év eleje óta azonban még mindig enyhe, 0,7%-os visszaesés tapasztalható az eladásokban, mivel eddig csak 6,5 millió autó kelt el.
Megjegyzés: A cikkben említett vállalatokat példaként választottuk ki, és nem minősülnek befektetési ajánlásnak.
Az egyes gyártók közül a Volkswagen az év első hét hónapjában megerősítette a piacvezető szerepét, 3,8%-kal több autót értékesített. A BMW, a Mercedes-Benz és a Renault is több járművet adott el. Ezzel szemben az Opel anyavállalata, a Stellantis és a Tesla visszaesést mutatott, az amerikai elektromos autók úttörője 43,5%-os eladási visszaesésről számolt be. A kínai elektromos autógyártó, a BYD, mintegy 58 000 autót adott el az EU-ban az első hét hónapban. Az előző évben ez a szám valamivel több, mint 16 000 volt, ami nagyobb mint 250%-os eladási növekedést jelent.
Kína és az Egyesült Államok problémás piacok az európai autógyártók számára
Európa autóipari cégei különösen aggódnak a kulcsfontosságú kínai és amerikai piac miatt, mivel az Egyesült Államokban az autógyártók és a beszállítók 15 %-os importvámmal néznek szembe, ami hatszorosa a korábbinak, miközben Kínában a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW értékesítési problémákkal küzdenek. Ezalatt a kínai autógyártók egyre inkább betörnek az európai belföldi piacra.
Az idei IAA kiállításon minden eddiginél több kínai autó volt látható. A kiállításra 116 kínai gyártó regisztrált. Németországon kívül egyetlen más ország sem mutatott be ennyi kiállítót az IAA rendezvényén. A német és kínai beszállítók valósággal versengtek a látogatók figyelméért, különösen az elektromos autók területén. A kiállításon való megjelenésükkel az olyan kínai autógyártók, mint a BYD, a Leapmotor, a Changan és az Xpeng bebizonyították, hogy komolyan gondolják belépésüket az európai piacra. Tesztjárműveik város szerte láthatóak voltak, a kiállítási központban található kínai standok, pedig nagy figyelmet élveztek.
Kína „Európában, európai” autók fejlesztését és gyártását tervezi
„Európában maradunk” – mondta Stella Li, a kínai BYD autógyártó alelnöke. Az elektromos autógyártó vállalat a jövőben az európai gyáraiból szeretné kiszolgálni az elektromos autók európai piacát. Egy új magyarországi üzemben várhatóan meg is kezdődik a termelés az év végére. „Azt gyakoroljuk, hogy európaibbá váljunk a termelésünkben” – mondta a BYD európai üzletágért felelős felsővezetője a kiállításon. Li szerint két-három éven belül a BYD a teljes európai keresletét helyi gyárakból szeretné fedezni.
„Minden, amit teszünk, az európai ügyfelek igényeiből indul ki” – mondta Wei Haigang, a GAC nemzetközi üzletágának a vezetője a müncheni rendezvényen. „Ezt jelenti, hogy Európában, európait.” Ez a szlogen hangzott el a kínai luxusmárka, a Hongqi és a vezető exportőr, a Chery sajtótájékoztatóján is. A mottó emlékeztet arra, amit a német autógyártók mondanak a kínai üzletükről. „Ugyanazzal a forgatókönyvvel mennek, mint a németek Kínában” – mondta Tu Le, a Sino Auto Insights tanácsadó cég alapítója.
„Kínában, kínait” – ez Európa vezető autógyártójának, a Volkswagennek a stratégiája, hogy megfordítsa a helyzetét a Kínai Népköztársaságban és visszanyerje a pozícióját a 2020 és 2024 között közel 25%-os eladási visszaesés után. Ez azt jelenti, hogy kínai piacra szánt járműveket fejlesztenek és a Kínai Népköztársaságban gyártják le őket. Ily módon a VW, a BMW és a Mercedes-Benz abban reménykednek, hogy jobban meg fognak felelni a kínai vásárlók ízlésének. Végül is, ami a kínai vásárlóknak fontos, az lehet, hogy csak másodlagos Európában és fordítva. Például a vezetéstámogató rendszereket a kínai nagyvárosok forgalmához kell igazítani, míg a nagy sebesség, ami a német autópályákon lényeges, csak alárendelt szerepet kap. Sok kínai vásárló nagy hangsúlyt fektet az autók multimédiás rendszereire is, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy filmeket nézzenek vagy játékokat játsszanak a forgalmi dugókban. Európában ezzel szemben jellemzően nagyobb a kereslet a kisebb autók iránt, amelyek alkalmasabbak a keskeny utcákon való közlekedésre.
A világ vezető autógyártó cégei bemutatták a legújabb modelljeiket a müncheni IAA Mobility kiállításon. (c) Sven Hoppe / dpa / picturedesk.com
Az Xpeng and Co. a kutatás-fejlesztés területén is szeretne felzárkózni a piachoz
Az európai vásárlók igényeinek megfelelőbb kielégítésének érdekében a kínai autógyártók is nagyobb mértékben szeretnének befektetni az európai fejlesztőközpontokba. Brian Gu, a kínai Xpeng gyártó alelnöke hangsúlyozta, hogy a cég ezen a héten nyit egy fejlesztőközpontot Münchenben. Az Xpeng a hosszú távú piaci jelenlét alapjainak a lerakására összpontosít, további helyi befektetésekkel. Giles Taylor, a Hongqi főtervezője az EHS5 elektromos autó bemutatóján elmondta, hogy a cég már hét éve működtet fejlesztőközpontot Európában, ahol az európai vásárlók számára fejlesztenek autókat.
Az európai iparági szövetség, az ACEA adatai alátámasztják Kína növekvő dominanciáját a globális piacon és az EU-ban, de azt mutatják, hogy a kínai autógyártóknak a fejlesztési kiadások tekintetében még mindig van helyük a felzárkózásra. 2024-ben az egész világon gyártott összes járműnek a 36%-t gyártották Kínában. Az ACEA adatai szerint ez messze megelőzi Európát, ami 19%-os és Észak-Amerikát, ami 15%-os értékkel rendelkezik ezen a mutatón. Ezzel szemben viszont Kína kutatás-fejlesztés kiadásai 25 milliárd dollárral maradtak el az EU autóiparának hasonló területein történő beruházásaitól 2023-ban. Az EU autóiparának kutatás-fejlesztés költései közel 85 milliárd dollárt tettek ki 2023-ban.
Forrás: APA / ACEA, 2025. szeptemberi adatok
Európa jó úton halad a CO2-kibocsátás csökkentésében, bírálatok érték a belső égésű motorok 2035-ös betiltását
A kínai autógyártók mellett, a német autógyártók is fókuszban tartják az elektromos mobilitást. A Volkswagen 20%-os piaci részesedést tervez elérni Európában a B-szegmensű elektromos autók piacán. Egy friss tanulmány szerint, pedig az európai autóipar jó úton halad az elektromos mobilitásra való átállás terén. Az ICCT nevű szervezet szerint a gyártóknak mindössze néhány grammal kell csökkenteniük a flottájuk szén-dioxid-kibocsátását ahhoz, hogy elérjék a következő, 2027-re kitűzött uniós időközi célt. A kiállításon azonban vitatott téma volt az új, belső égésű motorral működő autók tervezett, 2035-től kezdődő betiltása az EU-ban. Az üzleti kiállításon számos német politikus és iparági képviselő rugalmasságot és a belső égésű motorok betiltásának az enyhítését szorgalmazza a tervezett elektromos mobilitás felé vezető úton.
Forrás: APA / ACEA, 2025. szeptemberi adatok
Friedrich Merz, német kancellár (CDU) és maguk a kiállítás szervezői is a tervezett tilalom módosításai mellett foglaltak állást a kiállítás megnyitóján. „Az egyes technológiákra vonatkozó egyoldalú politikai kötelezettségvállalások alapvetően rossz gazdaságpolitikai megközelítést jelentenek, nemcsak ebben az iparágban” – nyilatkozta Merz. Nagyobb rugalmasságra van szükség a szabályozásban. Hildegard Müller, az IAA kiállítást szervező Német Autóipai Szövetség elnöke józan helyzetértékelésre és az EU autóiparral kapcsolatos klímapolitikájának korrekcióját szorgalmazta. „A fogyasztók még nincsenek kellőképpen felkészülve az elektromos mobilitásra való áttérésre” – mondta Müller.
Az iparág hasonló követeléseket az utóbbi időben többször is megfogalmazott. A német szociáldemokraták viszont másképp látják a dolgokat. „Azok, akik megkérdőjelezik a fosszilis tüzelőanyaggal működő motorok fokozatos kivonását, rövid távon talán tapsot kapnak, de veszélyeztetik országunk hosszú távú versenyképességét és megzavarják a gazdaságot” – nyilatkozta Armand Zorn, a Bundestag SPD parlamenti frakciójának alelnöke.
A cikk előszőr az osztrák Erste Asset Management weboldalán jelent meg.
A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.
Címlapkép: Shutterstock Inc.