Visszatértek az autóvásárlók

2025.10.28. 10:51 • Erste Kommentár

Jól alakult a szeptember az európai új autó eladásokat tekintve, melyhez az újonnan megjelenő modellek is hozzájárultak. A havi eladások év/év alapon másfél éve nem látott ütemben, 10,0%-kal, a szezonálisan gyenge augusztushoz képest pedig 31,1%-kal emelkedtek hó/hó alapon. Az év első kilenc hónapjának a statisztikája az erős szeptember ellenére is csak egy visszafogott 0,9%-os év/év növekedést tud felmutatni. A tisztán elektromos autók piaci részesedése 18,9%-ra emelkedett, ami 2023 augusztusa óta a legmagasabb érték, köszönhetően annak, hogy eladásaik év/év alapon 20%-kal bővültek.

Forrás: Bloomberg, Erste

A nagy országok mindegyikében az eladások növekedését regisztrálták. Spanyolországban 16,4%-kal, Németországban 12,8%-kal, Olaszországban 4,2% -kal, de még a politikai válsággal küzdő Franciaországban is 1% -kal bővültek az eladások.

Magyarország is az élmezőnybe tartozik 14,4%-kal növekedtek szeptemberben az új autó eladások, így idén eddig 7,7%-os volt a növekedés.

Az európai márkák közül a Volkswagen csoport, a Stellantis és a Renault is kétszámjegyű növekedést ért el. A Mercedes 4,8%-kal bővült, míg a BMW eladásai 2,8%-kal estek vissza. Némileg szépített a Tesla, bár még így is 18,6%-kal kevesebb autót értékesített, mint tavaly szeptemberben, de már ez is javulást jelent az idén látott 38,7%-os zuhanásához képest. A kínai márkák változatlanul erős ütemet diktálnak. A SAIC csoport (MG) a hónapban 79,2%-kal, idén 37,3%-kal növelte eladásait, míg a BYD a hónapban 272,1%-os növekedést, az évben pedig 248,1%-os bővülést ért el.

A jó értékesítési adatokat ugyanakkor beárnyékolja, hogy újfent felmerültek a chiphiánnyal kapcsolatos aggodalmak. A Covid alatt, különösen 2021-2022 között láttunk már egyszer jelentős chiphiányt az autóiparban, amit akkor az okozott, hogy más szektorok elszívták a chipeket az autógyártók elől. Most ennél kisebb, vállalatspecifikus probléma borzolja a kedélyeket. Ugyanis a holland állam kvázi államosította a kínai tulajdonú Nexperia vállalatot. Erre Kína visszafogta az Európába irányuló chipek és azok alkatrészeinek szállítását a Nexperia gyár számára. Ez a kieső mennyiség pedig rövidtávon okozhat ellátási nehézségeket az autógyártók számára, a Volkswagennél máris felmerült a termelés visszafogása. Néhány hónapos távon, iparági szakértők szerint 6-9 hónapon belül azonban megoldható a chipek helyettesítése más európai gyártók termékeivel, mint amilyen az Infineon, vagy az STMicroelectronics.

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás