Mi lehet az energiaelemzők nagy tévedése?

2017.01.05. 10:53 • Erste Research Blog

A hatékony áramtárolás és az energia gyors ki –és betáplálása lehetővé tenné, hogy a villamos áram átvegye a kőolaj felhasználás egyik utolsó megmaradt bástyáját, a mobilitást és az áramtermelésben is elhárítaná az akadályt a megújulók további növekedése előtt, ráadásul megtakaríthatná a drága hálózati kiépítést. Megoldások már most is léteznek: ezek egy része nem éppen környezetbarát (pl. szivattyús energia tároló) vagy nem kompakt (lítium-ion alapú akkumulátorok). És egyik sem olcsó annyira, hogy felvegye a versenyt a szénhidrogénekkel vagy segítse a meglévő nem-szénhidrogén alapú technológiák gyorsabb elterjedését.

Az elektromos autó felfutásának tekintetében az egyik legoptimistább előrejelzés, a Bloomberg New Energy Finance 2030-ra becsül kb. 100 millió elektromos meghajtású gépjárművet, ami bár soknak tűnik, de még mindig elenyésző a mostani 1,2 milliárd és a 2035-re becsült 2 milliárd járműhöz képest. A legoptimistább előrejelzések (Mckinsey) 2030-ra teszik a globális olajkereslet csúcsát, de más házak (OPEC, IEA) még 20-30 évnyi növekvő olajfogyasztást becsülnek a világban. Vagyis a szakértők sem hiszik, hogy itt gyors változás lehet, mint amit mondjuk az IT területén tapasztaltunk.

Az elektromos gépjárművek száma. 2022-re lehet az elektromos autó költsége azonos a belső égésű motorral rendelkező gépkocsikkal. Forrása: Bloomberg New Energy Finance.

Ezek az előrejelzések általában abból indulnak ki, hogy a meglévő technológiák a beruházások, innováció és gyártósor növelés révén mérethatékonyabbá válnak, ami jelentős költségcsökkentés jelent. Nyilván nem számolnak viszont azzal, hogy új, forradalmi technológiák jöhetnek, amelyek egy teljesen más felállást jelentenek. A világban pedig minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy hatalmas robbanás jöjjön ezen a téren: az elektromos autózás iránt erős a vágy, nagy a „hype”, olcsó pénz pedig halmokban áll a partvonalon, hogy bármilyen épeszű megoldást korlátlanul finanszírozzon.

A világ a mostani lítium-ion megoldásban látja a sikert, de az általam ismert mérnöki vélemények szerint lassan kimerül a műszaki hatékonyságjavulás lehetősége. Emiatt várható, hogy valami más megoldás hozza a forradalmi áttörést. Ha ez bekövetkezik, akkor a változás sebessége óriási lesz. Ma ugyanis áramot termelni egyre olcsóbb megújuló erőforrásokból, amelyek ráadásul a politikai függetlenséget is elhozhatják. Emiatt nehéz reálisan kezelni bármilyen előrejelzést, ami 2-3 évnél hosszabb időtávra szól. Csodavárás folyik, egyelőre csoda nélkül, de egyre több a bíztató jel.

Minden az akkumulátorokról szól. Az akkumulátorok egy-harmadát adják az elektromos autók költségeinek. Ahogy az akkumulátor költsége esik, a kereslet az elektromos autó iránt nő. Forrása: Bloomberg New Energy Finance.


Pletser Tamás
EMEA Olaj –és Gázipar Elemző, Erste Befektetési Zrt.

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás