Kitörés előtt a Ryanair?

2017.04.20. 13:52 • Erste Ötletgyár Maxi

A Ryanair árfolyama 2014 végétől egy év alatt megduplázódott, majd a tavalyi év komoly mélyrepüléssel kezdődött. A június 23-i Brexit népszavazás után újabb lendületet kapott az árfolyam, de az év második felében már sikerült a kurzusnak talpra állnia. Az év eleji oldalazást az utóbbi hetekben ismét emelkedés váltotta fel, és elérte az árfolyam a 15,5 eurónál húzódó ellenállást, amelynek áttörésével újabb történelmi csúcsra kapaszkodhatna az árfolyam.

A további emelkedés szempontjából a 15,5 eurós szint vízválasztónak nevezhető, mert leküzdésével megerősítést nyerne az emelkedő trend és nagy tér nyílna felfelé. A grafikon alapján számított célárfolyam 20 euóra adódik, így a kilépési pontunkat is a szint környékére tehetjük. Stop-loss szintnek a legutóbbi mélypont lehet ideális, amely 13,9 eurónál húzódik.

Ryanair számokban

Az ír bázisú Ryanair a legnagyobb diszkont légitársaság Európában, és jelenleg már 190 úti célra repülnek. 75 bázison van jelen a cég, több mint 30 országba repülnek és 320 darab Boeing 737-es repülőgépet üzemeltetnek, 2019 végére 426 darabra szeretnék bővíteni a flottát. Évente nagyjából 116 millió utast szállít a légitársaság, amely az elmúlt években dinamikusan bővül, az egyre alacsonyabb jegyárak miatt ez a folyamat a következő években sem fog megtorpanni. Jelenleg napi 1600 járatot üzemeltet a társaság.

Kell-e félni a Brexittől?

A Brexit a Ryanair légitársaságot sem fogja érintetlenül hagyni. A Nyitott Égboltnak nevezett megállapodás keretében férhetnek hozzá jelenleg a légitársaságok az uniós közös légipiachoz, amely a Brexit miatt veszélybe kerülhet. A Ryanair ezért a többi uniós ország felé fogja növelni a kapacitását, miután tavaly még a forgalom 35%-a az Egyesült Királyság és a többi uniós ország között bonyolódott le. A britek kilépését még rengeteg tárgyalás fogja megelőzni, ezért jelenleg még nem lehet tudni a légipiachoz való hozzáférés kimenetelét. Mindenesetre ez egy bizonytalansági tényező, várhatóan a Ryanairnek is alkalmazkodnia kell majd a kialakult helyzethez, és az Egyesült Királyságon kívül próbáljon növekedni újabb útvonalak és járatok indításával.

Javuló utasforgalmi adatok

A tőzsdén jegyzett légitársaságok jellemzően havonta publikálják az utasforgalmi adatokat. A Ryanairnek a március is kimagaslóan sikerült, az utasforgalom éves alapon 10%-kal bővült 9,4 millió főre, míg a kapacitáskihasználtság továbbra is magasan, 94%-on maradt. Évesítve 13%-os az utaslétszám növekedése, amely 120 millió főre történő növekedést jelent. A Ryanair értékelése szerint a kedvező számok az olcsóbb jegyáraknak illetve az elmúlt években folyamatosan bevezetett stratégiának köszönhető. Az idei évre vonatkozó eredményvárakozásokat is megerősítette a társaság, a nettó profit 1,3-1,35 milliárd euró környékén alakulhat. A 2017-es üzleti évének harmadik negyedévét zárta februárban a társaság, a menedzsment várakozása szerint a jegyárak további 15%-kal eshetnek a folyó negyedév végére, ezért a korábbi 3% helyett 4%-os költségcsökkentést irányoztak elő a 2017-es üzleti évre. A csökkenő jegyárak komoly kihívást jelentenek a légitársaságoknak, de a Ryanair eddig jól alkalmazkodott ehhez a helyzethez. A jövő évi üzemanyagköltségek 85%-át már lefedezte a légitársaság 49 dolláros hordónkénti olajár mellett. A Ryanair a következő években is várhatóan tovább tudja majd csökkenteni a költségeket, pedig az európai versenytársak közül már jelenleg is az ír légitársaságnál a legalacsonyabbak az egy utasra vetített költségek.

 

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás