General Motors: Pozitív változás a színfalak mögött az amerikai gépjárműpiacon

2017.07.17. 11:28 • Erste Ötletgyár Maxi

Technikai kép

Még a 2016-os amerikai elnökválasztásokat követően sikerült kitörnie a hosszútávú csökkenő trendcsatornából az árfolyamnak, amit aztán 2017 második negyedévében egy hosszabb visszateszt követett. A júniusi amerikai autóértékesítési adatok publikálást követően az árfolyam visszakapaszkodott a 34,8 és 38,4 dollár közötti sávba, amit ha sikerül felfele áttörnie az árfolyamnak a 2013-as történelmi csúcsig emelkedhet a papír. Profitcélunkat kicsivel ezen szint alá, 41,7 dollárhoz érdemes helyezni. Stop megbízásunkat a rövidtávú és a 200 napos mozgóátlagok találkozása alá, 34,3 dollárhoz érdemes helyezni. Így 2,6:1 arányú hozam/kockázat aránnyal tudjuk megnyitni a pozíciót.

 

Forrás: Bloomberg, Erste

Fundamentális változások az amerikai autópiacon

Az amerikai gépjárműpiacon jelenleg a SUV-ok, a SUV és a hagyományos személyautók stílusjegyeit kombináló típusok (crossover SUV), valamint a pickup teherautók az igazán népszerűek, ezekben a szegmensekben továbbra is növekednek az értékesítések. A hagyományos szedánok piaca viszont nagyobb visszaesést szenvedett el az utóbbi években. Ebben a szegmensben az egyre nagyobb kedvezmények nyomást gyakorolnak a profitra, azonban a haszonkulcsok itt egyébként is relatíve alacsonyak, ezért ezzel együtt tudnak élni a gyártók.

 

Forrás: Bloomberg, Erste

Az értékesítési mix így egyre inkább a nagyobb haszonkulccsal értékesíthető kategóriák fele tolódik, ami részben ellensúlyozza a csökkenő értékesítési volumenből és a felgyülemlett készletek kisöpréséből fakadó profitcsökkenést.

Jól alkalmazkodik a General Motors

Július 3-án tette közzé a vállalat júniusi értékesítési számait, így lehetőségünk nyílik 2016 és 2017 első félévének összevetésére. Ezekből a számokból a fent említett tendenciák köszönnek vissza. Összességében 1,7%-kal kevesebb autót értékesített a GM a 2017 januártól júniusig terjedő időszakban, azonban a népszerű és magasabb haszonkulccsal értékesíthető kategóriák esetében pozitív kép tárul elénk.

A crossover SUV-ok értékesítési volumene júniusban az összes eladott példány 26%-át adta. Ebben a szegmensben 23%-kal növekedtek év/év alapon az értékesítések az első félévben, ami a vállalat történetében a legjobb félévi teljesítmény. Júniusban a GM a teljes eladott SUV és crossover SUV állomány 16%-áért volt felelős az USA-ban, ami fél éves csúcsot jelent.

 

Forrás: Bloomberg, Erste

A fent említett tényezők pozitív hatása az üzemi marzsok esetében már szemmel látható. 2014 közepe óta egy relatíve stabil, emelkedő trendet figyelhetünk meg e téren, amit ráadásul az Opel márka eladása a PSA Csoportnak tovább javíthat.

 

Forrás: Bloomberg, Erste

 

Negyedéves eredményvárakozás

A már kevésbé népszerű kategóriákból felgyülemlett készletek kisöprése a régebbi modellekből továbbra is zajlik. A nehezén már lehet, hogy túl van a vállalat, ugyanis 2017 második negyedévében az átlagos értékesítési árak 800 dollárral emelkedtek az előző negyedévhez képest, míg az átlagos kedvezmény mértéke az eladási ár 12%-a volt, ami 2 százalékpontos javulás az előző negyedévhez képest. Év/év alapú összehasonlításban azonban egyelőre az értékesítési volumen csökkenéséből fakadó bevételkiesés dominál. Ennek köszönhetően az autóipar lehet azon kevés iparág egyike a tengerentúlon, amelyik a profit visszaeséséről fog beszámolni a jelenleg gyorsjelentési szezonban.

A General Motors esetében 41,7 milliárd dolláros árbevételre 1,7 dolláros tisztított EPS-t várnak az elemzők. Az árbevétel esetében ez 1,6%-os, az egy részvényre jutó profit esetében ez közel 9%-os visszaesést jelenthet év/év alapon. A vállalat július 25-én teszi közzé gyorsjelentését.

Értékeltség

A vállalat előremutató P/E rátája 5,9, azaz a jövő évi profit közel 6-szorosán értékeli a piac a vállalatot. Ennek az alacsony értéknek akkor lehetne létjogosultsága, ha a jövő évet követően nagyobb mértékű profitvisszaeséssel számolnának az elemzők, azonban jelen esetben nem ez a helyzet. A 2018-as egy részvényre jutó profitvárakozás 5,92 dollár a vállalat esetében, míg 2019-re 5,52 dollárt, majd 2020-ra (relatív kicsi minta) 5,85 dollárt várnak az elemzők. Ez alapján az 5,9-es érték indokolatlanul alacsonynak tűnik, amit az is alátámaszt, hogy a mutató 27%-kal az utóbbi 5 év 8,1-es átlaga alatt tartózkodik.

 

Forrás: Bloomberg, Erste

Az amerikai autópiac 2016 decemberében tetőzött, ezt követően a General Motors egyre nagyobb diszkonton kezdett forogni a világ vezető autógyártóihoz képest. Az előremutató P/E ráta alapján számított diszkont mértéke az elmúlt 5 évben átlagosan 24% volt, azonban ez most jelenleg 38%, ami már a normális eltérésnek mondható +/- 1 szórásnyi tartományból is kiesik.

 

Forrás: Bloomberg, Erste

A 2018-ra vonatkozó eredményvárakozások 2016-ban határozott emelkedő trendet mutattak. 2017-ben eddig a csökkenő amerikai autóértékesítések hatására a következő évi eredmények esetében stagnálást vár a piac. Ha kiderül, hogy a szektor túl van a nehezén és a változások pozitív hatása már felülmúlja a negatívumokat, ismét felfele módosíthatják eredményvárakozásaikat az elemzők. Ez pedig az egyébként is alacsony előremutató P/E rátára további csökkenését eredményezné, amit a részvényárfolyam emelkedése tudna ellensúlyozni.

 

 

 

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás