Lítiumból hiány lesz – újra csúcson az ETF
Az elektromos autózás hajtja a lítium iránti keresletet. Egy elektromos személyautó 80kwh akkumulátorához közel 15 ezer mobiltelefon akkumulátor kapacitása szükséges (zárójelben jegyzem meg, hogy a közelmúltban megjelent cikk az oilprice.com-on rosszul számol, amikor 15 millióról beszél). Ebből is jól látszik, hogy az elektromos autózás elterjedése – feltéve, ha ez lítium-ion alapon történik – drasztikus keresletet támaszt a lítium iránt. A közelmúltban a Tesla személyautók gyártása is akadozott az akkumulátor ellátás elégtelensége miatt. Ha a Goldman Sachs elemzése helyénvaló és 2030-ban már 83 millió elektromos jármű szeli az utakat a mostani 2 millió helyett, melyekben lítium-ion akkumulátor van, akkor ez a lítium iránti drasztikus keresletnövekedést jelent.
Lítium háromszög Dél-Amerikában
Forrás: Economist.com
Globális lítium kereslet-kínálat egyensúly
Forrás: Deutsche Bank, etdb.com
Arab függés helyett dél-amerikai függés. A világon ismert lítium nyersanyag tartalék 54%-a a lítium háromszögben található. Ez a Chile- Argentína-Bolívia háromszög rendkívül gazdag lítium sóban, ami az alapanyaga a lítium karbonátnak és lítium hidroxidnak, ami továbbfejleszthető lítium-ion akkumulátorrá. A három ország közül a legpiacbarátabb Chile adja a világtermelés legnagyobb szeletét (évi 76 ezer tonnát 2016-ban, a világtermelés 13%-a), míg Argentína termelése ennek a fele, Bolíviáé pedig elenyésző. Mellettük még Ausztrália kimagasló a maga 74 ezer tonnás kihozatalával.
Lítium termelés világszinten (ezer tonna/év)
Forrás: wikipedia.org
Biztos a lítium a befutó? A bizonytalanságot tovább tetézi, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a lítium lesz a megoldás az elektromos autók energiatárolására. A japán autógyártók mai napig a hidrogénben látják a megoldást. Több forrásból is lehet hallani viszont arról, hogy a lítium alapú technológia megreformálható és sikerülhet a mostani lítium-ion tárolási korlátokat átlépni. Ezek az energiasűrűség növelése, a melegedés kizárása, az áramfelvételi dinamika szélesítése (fontos, hogy az autók akkumulátora dinamikusan tudja leadni és felvenni az elektromos energiát), illetve a súly csökkentése lennének. Ha ez valóban igaz, a könnyű személygépjárművek esetén egészen biztosan a lítium lesz a befutó, a hidrogén meg inkább ott lehet sikeres, ahol nagyobb erő kifejtése szükséges (például nehézgépjárművek, autóbuszok, mezőgazdaság).
Akkumulátor termelői kapacitás (GWh)
Forrás: Deutsche Bank, vállalati adatok
A LIT ismét a csúcson. A lítium sztori megjátszására a LIT nevű ETF az egyik legjobb eszköz, ami magában foglalja a legnagyobb bányászati cégek részvényeit (például a chilei SQM és FMC és az amerikai Albemarle). A LIT 31 dollár körül újra csúcsra jutott a 2016. februári 17,35 dolláros mélypont után.
A LIT ETF árfolyamalakulása (USA dollár)
Forrás: Bloomberg
A LIT ETF megtalálható az Erste Trader kereskedési rendszerben! A termék kereskedési adatait, historikus grafikonját is megtekintheti, már demó regisztrációval is!
Pletser Tamás
EMEA Olaj-, és Gázipar Elemző, Erste Befektetési Zrt.