Elektromos autó – nem eszik forrón a kását

2017.12.11. 10:58 • Erste Research Blog

Szűkebb környezetemben megkérdezett 10 emberből 9 szeretne elektromos autót, viszont senki sem venne ilyen járművet, ha most kéne ilyen döntést hoznia. Versenyképes termék ugyanis még nincs. Ehhez minimum 500 km-es hatótáv, 5 perces töltés, sűrű szolgáltatói hálózat és a hagyományos meghajtással szerelt járművekhez hasonló árazás kéne.

Máskülönben az elektromos autó jobb megoldás, mint a hagyományos, belső égésű társai, hiszen alacsonyabb a szervizigény, nincs olajcsere és még a kopó alkatrészek cseréje is nagyobb intervallumban esedékes köszönhetően például annak, hogy fékezés esetén a visszatöltés lassító hatása miatt ritkábban kell használni a lábféket. Az alkatrész száma az elektromos járműnek egy-harmada a belsőégésű motornak.

A fő kérdés, hogy miként alakul az akkumulátor gyártási költsége. Az iparági vélemények szerint legalább 100 dollár/kWh szintre kellene lehozni az akkumulátorok bekerülési árát, hogy a tisztán villamos üzemű autó versenyhelyzetbe kerüljön. 2016-ban 227 dolláron álltunk a Bloomberg New Finance becslése szerint, 2017-re valószínűleg 200 dollár alá kerülünk (a Tesla nevadai szupergyára 190 dolláros költséget említ a gyártás kezdetekor).

Átlag akkumulátor csomag költsége (dollár/kWh)
Forrás: Bloomberg New Finance

Sokan megkérdőjelezik, hogy a mostani lítium-ion technológia alkalmas-e arra, hogy elérjük a kívánt költségszintet. Az akkumulátor előállítási költség évi 30%-kal csökkent az elmúlt három évben, miközben az energiasűrűség is javult (jelenleg 250 Wh/kg). Az elemzők ennek az extrapolálásával jelzik előre a 2022-23-as dátumot, amikor a 100 dollár/kWh-ás cél elérhető. Persze az egyáltalán nem biztos, hogy a további technológiai fejlesztéssel és az üzemek mérethatékonyságával fenntartható ez az csökkenési ütem. Az alapanyag árak is emelkednek, részben azért, mert a 2015-ig túlkínálatos lítium piac ma már kereslet vezérelt lett, míg a szintén fontos egyéb alapanyagok, például a katódhoz szükséges kobalt ára is meredeken nő. A fejlesztések most a szilárd alapú lítium ion megoldások irányába haladnak, mert ez a technológia stabilabb, nagyobb energiasűrűség elérésére alkalmas és kevésbé gyúlékony, mint a folyékony megoldás.

Akkumulátor energia sűrűség alakulása 1970-2015 (Wh/kg)
Forrás

Ha figyelmesen követjük a híreket, akkor látjuk, hogy az olajipar és az autógyártók is gőzerővel sietnek a változások elébe. A Royal Dutch Shell például októberben és decemberben is jelentős megállapodásokat kötött, hogy töltőhálózatában tudjon elektromos áramot is kínálni. Azonban az érzésem az, hogy hasonlóan sok közelmúltbeli technológiai fejlesztéshez, a tisztán elektromos autó sem a következő évtized slágerterméke lesz. Ehhez még technológiai áttörésre lenne igazából szükség, ami valódi költségcsökkentést eredményezhet. Az viszont valószínűleg látszik, hogy ha lesz versenyképes termék, arra hihetetlen masszív lesz a kereslet. Kíváncsi leszek, hogy milyen gyorsan tudnak ehhez alkalmazkodni az autógyártók, az elektromos szolgáltatók és az üzemanyag kiskereskedelem, amikor például egy gyár átalakítása dízelről benzinmotorok gyártására is két évet vesz igénybe. Arról nem is szólva, hogy az elektromos meghajtás akár tiszta, akár hibridről van szó, csak az olajkereslet 20%-át adó könnyűgépjárműveknél jöhet szóba. A jóval többet fogyasztó nehézgépjárművek, munkagépek és mezőgazdasági eszközöknél még mindig a hidrogént gondolják sokan megoldásnak.

Az olajiparnak ezért talán kevésbé kell emiatt aggódnia. Rövidtávon nagyobb hatása lehet az önvezető személygépjárműveknek és teherautóknak. Ez a már létező technológia ugyanis 10 éven belül gyorsan elterjedhet az új eszközök körében. Az önvezető jármű 20-40% közötti üzemanyag megtakarítást eredményezhet azonos távolság mellett a visszafogottabb vezetési stílus miatt. Ráadásul a tapasztalatok szerint, ha 20 autóból 3-4 jármű önvezető, akkor üzemanyag megtakarítás keletkezik a többieknél is, mivel az humán irányítás alatt lévő járműveknek is alkalmazkodnia kell az önvezető autók vezetési stílusához. Egyes becslések szerint ez globálisan 2-3 millió hordó/nappal is visszavetheti az olajkeresletet 10-15 éven belül. Hatásában várhatóan nagyobb lesz, mint az elektromos autó robbanásnak.

Pletser Tamás
EMEA Olaj-, és Gázipar Elemző, Erste Befektetési Zrt.

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás