A Volkswagen maga mögött hagyta a dízelbotrányt

2018.01.16. 13:14 • Erste Ötletgyár Maxi

A technikai kép kedvező, bár több ellenállás is látható a grafikonon. Az első ellenállást egy kisebb rés jelenti 183,8 eurónál, majd ezt 200 és 220 eurónál követik újabb ellenállások.

A biztató fundamentumokat látva a kiszállási pontunkat a távolabbi, 220 eurós szint alá, 219,5 euróhoz javasoljuk elhelyezni, míg a kockázatlimitáló stop-loss megbízást a 2015. szeptemberi zuhanáskor kialakult rés alá, 159,6 euróhoz helyezzük el az óvatosság kedvéért. Így a pozíció hozam/kockázat aránya közelíti a 2:1 arányt.

Forrás: Bloomberg, Erste

Autópiac

Bár a végleges 2017-es európai autóértékesítési adatok még nem érhetőek el, de az első 11 hónap alapján az Európai Unióban stabilan, 4,1%-kal 14 millióra növekedtek az autóeladások. Az európai növekedéssel szemben Amerikában már inkább az autópiac stagnálása tapasztalható. Igazán dinamikus felfutás viszont főleg Dél-Amerikára jellezmző, ahol kétszámjegyű százalékos növekedés volt látható 2017-ben.

Forrás: www.acea.be

Bár a következő években a globális autópiac valószínűleg már csak mérsékelt ütemben bővülhet tovább, azonban az SUV modellek térnyerése tovább folytatódhat, ami pozitívan befolyásolhatja az autógyártók jövedelmezőségét, hiszen ezen modellek egyrészt magasabb áron értékesíthetők, másrészt a profitmarzs is jellemzően magasabb rajtuk. A Volkswagen előrejelzése szerint 2020-ra Észak Amerikában minden második, Európában pedig minden harmadik gépkocsi ebbe a kategóriába tartozhat.

Az elektromos autók egyre nagyobb térnyerése meghatározó tendencia lesz az autóiparban. Azonban a jelenlegi modellek többsége (optimális feltételek esetén) legfeljebb 300 kilométer megtételére képes, vagyis csak korlátozottan használhatóak és ebben érdemi növekedés csak egy újabb akkumulátortechnológiával valósítható meg, melynek megjelenése 2020 előtt nem várható.

Az elektromos autók elterjedéséhez a hatósugár növelésén kívül a másik szükséges feltétel, hogy az akkumulátorok költsége drasztikusan csökkenjen. A Volkswagen célkitűzése, hogy 2020-ra 100 euró alá csökkenjen 1 kWh áram tárolási költsége. A költségek leszorításának érdekében a Volkswagen egy közös MEB platformra tervezi építeni elektromos autóit. A Volkswagen a jelenlegi 11 elektromos (tisztán elektromos és hibrid) autóból álló modellpalettáját 80 modellre tervezi növelni.

Értékeltség

A Volkswagen eredményhányada a következő években tovább javulhat. Ez több tényező együttes hatásának tulajdonítható. Egyrészt a már említett SUV szegmens növekedése magyarázza a magasabb marzsokon keresztül, de ennél fontosabb, hogy 2017-hez képest középtávon csökkenhet a K+F kiadások és a beruházások aránya is. A K+F kiadások a jelenlegi 6,7%-os árbevétel-arányos értékről 6,0%-ra csökkenhetnek. A beruházások (CAPEX) pedig az árbevétel 6,6%-ról, 6%-ra csökkenhetnek. Míg előbbi az eredményre is közvetlenül pozitív hatással van, addig utóbbi inkább a cashflow áramlásra hat pozitívan, de kedvező hatása a kisebb amortizáción keresztül átgyűrűzik az adózott eredménybe is.

A költségek lefaragását az teszi lehetővé, hogy 2015-ben a dízelbotrányt követően átfogó átalakítás kezdődött a cégnél, például SUV modellek számának növelése, elektromos technológiák fejlesztése, ami anyagi ráfordítást is igényelt. Így a következő évekre várt csökkenés inkább csak normalizációnak tekinthető.

A többi szektortárssal összehasonlítva a Volkswagen kimondottan olcsónak tűnik, hiszen az előretekintő EV/EBITDA hányados a mostani 2,3 körüli értékről 2 környékére csökkenhet, ami kimondottan attraktívnak számít.

 

Forrás: Bloomberg, Erste

A Volkswagen nemcsak EV/EBITDA alapon, hanem P/E alapon is alulértékeltnek tűnik a szektortársakhoz képest, igaz ebben az összevetésben már nem annyira kiugróan szembetűnő mértékű az értékeltségi diszkont.

 

Forrás: Bloomberg, Erste

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás