Üzemanyag áremelkedés határok nélkül
A magyar üzemanyag fogyasztás az első negyedévben 7,7%-kal 816,8 millió literre nőtt a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint. 2017-ben 3.469,2 millió liter üzemanyag fogyasztást mért a szövetség saját hálózatán belül, ami 3,3%-kal haladta meg 2016-os adatot. A korábbi csúcs 2009-ben volt, amikor hozzávetőlegesen 3,250 millió litert üzemanyag fogyott. Árulkodó statisztika, hogy csak idén áprilisban 38,9%-kal nőtt az új autó értékesítés az ACEA statisztikái szerint. Márpedig a tapasztalatok azt mutatják, hogy az új autóértékesítés és az üzemanyag fogyasztás között erős a kapcsolat: egy új autóval 3-4-szer több kilométer éves futásteljesítményt érnek el a fogyasztók, mint a gépkocsi állomány átlagával.
Az üzemanyag árak gyors emelkedésében a dollár forinttal szembeni erősödésének és a termékárak felfutásának egyaránt szerepe van. A következő két ábra ezt mutatja: a dollár forint árfolyam az elmúlt hetekben 250-ról 268-ra nőtt, míg a benzin rotterdami árjegyzése 700 dollárról 770 dollárra nőtt.
A 95-ös rotterdami benzin árjegyzése (dollár/tonna) CIF paritáson
A dollár/forint árfolyama
Ezek alapján nehezen állítható, hogy drága lenne az üzemanyag, hiszen dinamikusan nő a fogyasztás, ráadásul 2011 és 2014 között magasabb nominális árak voltak. Ráadásul, ha a Brent típusú kőolaj tíz évi átlagárát nézzük, az 80,7 dollárt tesz ki. Vagyis a mostani 79,5 dolláros ár még mindig egy hajszállal alatta van a legutóbbi idők átlagának.
Üzemanyag árak alakulása Magyarországon
Forrás: Holtankoljak.hu
Egy kis számítás: a mostani dollárárfolyammal és finomítói termék árrésekkel, feltételezve, hogy Magyarország nem változtat a jövedéki adón és az ÁFÁ-n, 100 dolláros olajárnál 460 forintos dízel és 448 forintos benzinár várható. 500 forintos dízelárat 116 dolláros Brent ár mellett érjük el – feltéve, ha többi tényező sem változik időközben.