Hányadán áll egymással az USA és Kína?

2018.06.27. 14:48 • Erste Ötletgyár Mini

A legközelebbi pont, ami további volatilitást szülhet az a most pénteki nap, amikor az USA pénzügyminisztériuma elvileg publikálja azon terveit, amivel korlátozni szeretnék külföldiek beruházását nemzetbiztonságilag fontos amerikai technológiákba. Ez nagy részben Kínát is érinti.

Ezt követően július 6-án lép életbe 25%-os importvám az USA-ban 34 milliárd dollár összértékű kínai importra, amire Kína saját bevallása szerint azonnal hasonló mértékű válaszlépéssel reagál. A kínai válaszlépés főként mezőgazdasági termékeket, illetve elektromos (Tesla) és hibrid autókat érinthet.

A kezdeti 34 milliárd dollárnyi kínai importot érintő importvám mellé az USA további 16 milliárd dollárnyi kínai importot érintő importvámot is beígért, de azoknak a termékeknek a körét még vizsgálják. Ebből is látszik, hogy nem lehet könnyű olyan termékeket találni, amik nem érintik rosszul az ország lakosságát és nem okoznak komolyabb törést Trump népszerűségében. Márpedig Trump megítélése a tavalyi adóreformot követően ismét emelkedő pályára állt (ld. lent), tehát az America First kereskedelmi politika, úgy tűnik, inkább segít, mint árt a megítélésének. Azonban Trump eléggé kötélen táncol, mert ha több olyan eset lesz, mind a Harley-Davidsoné (USA-ból áthelyezik a gyártás egy részét az EU által kivetett importvámok miatt), az könnyen visszaüthet. Ezért is lehet kisebb az esélye annak a fenyegetésnek, hogy esetleg a jövőben újabb 200 milliárd dollárnyi kínai importra vetne ki vámot az USA, mert az az amerikaiak egy igen széles köre megérezné. Márpedig a novemberi időközi választások előtt, ez elég nagy öngól lenne.

Kapaszkodik vissza Trump népszerűsége (zöld vonal)

Forrás: FiveThirtyEight

Mindenestre a kemény stílust tartania kell Trumpnak, így amíg nem jutnak egyezségre a felek, elmaradhat a számottevő vételi erő a piacokról. Ezalatt főként azok a cégek lehetnek alulteljesítők, akik esetleg ki lennének téve további kínai válaszlépéseknek. Alább látható, hogy a Kínába irányuló amerikai import mely ágazatokat érinti leginkább.

 

Forrás: U.S. Census Bureau, Erste

Repülőgépek, turbinák és egyéb tartozékok

Boeing közvetlenül érintett, beszállítói közvetlenül. Legnagyobb beszállítók: Spirit AeroSystems (árbevételének közel 80%-a), Triumph Group (31%), Rockwell Collins (11%), TransDigm Group (11%), Arconic (9%), United Technologies (5%).

Új és használt személyautók

Tesla-nak komolyabb gond lehet. Ford, General Motors kismértékben érintettek, de ők jelentős kínai gyártókapacitásokkal rendelkeznek, így számukra ez nem okoz komoly gondot. Érdekes módon főként a BMW és a Daimler lehetnek érintettek, mert ők több esetben USA-ban gyártják azt, amit Kínában adnak el.

Félvezetők

Félvezetőknél eléggé összetett a helyzet, mert sokszor az amerikai importcikkek egy része már Kínában készült, így ott Kína saját magát is hátrányba hozná. Valószínűleg ha akar, találna Kína olyan termékeket, amivel kevésbé hozná hátrányba a saját vállalatait, de ez egy elég érzékeny pont.

Ipari gépek és egyéb eszközök

Caterpillar (Kína jelentős piac, ráadásul most kifejezetten húzza a vállalat teljesítményét), Deere - ők inkább közvetett módon lehetnek érintettek, a mezőgazdasági termékekre (pl: szójabab) esetlegesen kivetendő kínai importvámok által (gépeken spórolnak az amerikai farmerek).

Tehát ha tovább mérgesedne az USA és Kína közötti viszony, akkor főként ezek a szektorok és cégek lehetnek közvetlenül is érintettek. Ezek mellett alapvetően minden globális növekedésre érzékeny szektor (technológia, ciklikus fogyasztási cikkek, ipar) is negatívan lehet érintett.

A fentiek miatt érdemes lehet azokat a pozíciókat, amik fontos technikai szintek közelében vannak, a szintek törése esetén zárni, mintsem kiülni egy esetleges komolyabb negatívabb periódust. Mindezt azért, mert rövidtávon most nagyobb lehet egy esetleges hirtelen korrekció esélye.

Viszont ha megszűnnek ezek a bizonytalansági tényezők (ez lehet a valószínűbb forgatókönyv) igen jó vételi lehetőségek lesznek a piacon a most érintett szektorokban, így ott majd résen kell lenni. 

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás