A megtorpanó kereslet mélybe viheti az olaj árát

2019.07.04. 10:23 • Erste Research Blog

Ha keresleti oldalt nézzük, szabad szemmel is jó látható a fogyasztás lassulása. Bár a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) fenntartja, hogy idén még 1,2 millió hordó/nap mértékben nőhet az olajkereslet a világban (és 1,3 millió hordó/nappal 2020-ban), a független előrejelző cégek inkább 0,5-1,0 millió/hordó keresletbővülésre számítanak mindössze. Ez bőven alatta van az elmúlt 10 év 1,6 millió hordó/nap átlagos éves keresletnövekedésének.

A globális olajkereslet alakulása (millió hordó/nap)
Forrás: statista.com

Érdemes egy kicsit megnézni a másodlagos adatokat, mivel a fő mozgatórugónak számító Kínából nem érkezik megbízható információ. A Wells Fargo például adatot gyűjt a kínai dízelkeresletről. Ezek alapján március-áprilisban 14% illetve 19%-kal zuhant a kereslet, ami azt jelenti, hogy a 2006-2008 közti szinteken van a fogyasztás. Úgy tűnik, hogy az egy éve tartó kereskedelmi háború az USA-val elkezdte éreztetni hatását a gazdaságra. A dízelfogyasztás az egyik legjobb indikátora az aktivitásnak, ha hiszünk ezekben a számokban, akkor Kína gyakorlatilag a recesszió előszobájában van.

A kínai dízelfogyasztás alakulása (millió hordó/nap) 2006 óta
Forrás: Wells Fargo, Bloomberg

Kína és India pedig létfontosságú a globális olajpiacon. A két ország az elmúlt évtizedben a keresletnövekedés 2/3-át adta. Ráadásul a két legnagyobb importőrrel van dolgunk, ha az EU-t nem számítjuk egy országnak. Hiába az OPEC termelés befagyasztása, a venezuelai krízis vagy az iráni szankciók, ha nem kell a termék a piacon, akkor az árak bukórepülő módjára szakadni fognak.

 

 

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás