Koronavírus és olajár: zuhanó kínai fogyasztás és hol van még a vége?

2020.02.11. 11:24 • Erste Research Blog

A koronavírus terjedése és a karantén miatt az első becslések szerint napi 3 millió hordóval is csökkenhetett a kínai olajkereslet, ami a globális 100 millió hordó/nap és a kínai 14 millió hordó/nap kereslethez képest sem alacsony szám. A helyzet fennmaradásának időpontja teljesen bizonytalan: az viszont szinte biztos, hogy az év első negyedéve drasztikusan kisebb keresletet jelent, mint amire korábban számított a piac. Jellemző, hogy 2020-ra korábban a szakértők 1,2-1,4 millió hordó/nap kőolaj globális keresletnövekedésre számítottak, ezzel szemben ma mindenki inkább 0,7-0,9 millió hordó/napról beszél. Vagyis 2020 sem hoz erősebb keresletnövekedést, mint 2019. A tavalyi év tényszámait még nem láttuk, de a piaci konszenzus valahol 0,8 millió hordó/nap körül van, vagyis tavaly ennyivel nőtt a globális olajkereslet.

A rövidtávon kialakult túlkínálat egyébként a piac szerkezetén is látszik: a piac kontangó állapotra váltott, ami azt jelenti, hogy a jövőbeli árak meghaladják a közeli határidős árakat. Ez arra ösztönzi a szereplőket, hogy a mostani árakon vásároljanak és tárolják be az olajat egy későbbi felhasználására. Nem véletlen, hogy a tankerhajó bérleti árak megemelkedtek a piacon: ezeket a hajókat is fel lehet tárolási célra használni. Sok kereskedő ezért jó üzleti lehetőséget lát a mostani túlkínálatban.

A Brent típusú kőolaj határidős áralakulása 2020. február 11-én Forrás: Bloomberg

A koronavírus elterjedése körül a legnagyobb talány, hogy milyen gyorsan lehet ezt a járványt feltartóztatni. A vírus egyébként kevésbe halálos, mint a 2003-as SARS (1-2% közé teszik a koronavírus halálozási rátáját szemben a SARS 2-4%-ával), viszont láthatóan sokkal fertőzőbb. Ami azt jelentheti, hogy ha a kínai, egyébként drákói intézkedések nem lesznek sikeresek, akkor könnyen egy világjárvány törhet ki. Ennek pedig drasztikus hatása lehet az olajkeresletre, ami ilyen esetben könnyen drasztikus csökkenésbe is fordulhat. Erre a kérdésre – hogy megállítható-e Kínán, illetve Vuhan városán belül a vírus terjedése - egyébként jó eséllyel február végéig választ kapunk.

A koronavírus negatívan hat a kőolaj termék keresletre, különösen a repülőüzemanyagra, mivel a repülés a leginkább érintett tevékenység, amire a járvány hat. A pesszimista becslések szerint a kínai repülőbenzin fogyasztás akár lefeleződhet is, ami napi 1 millió hordós kiesést jelent a keresletben, ha hozzáveszük a 30%-os ázsiai, 14%-os pedig a globális keresletkiesést a járvány terjedésétől való félelem miatt. Ez azt jelenti, hogy a finomítói szektor sem számíthat különösen jó évre 2020-ban, amihez hozzájárul az is, hogy a tavalyi év a kínai vámháború és a jelentős új ázsiai finomítási kapacitásbővítések miatt egyébként sem sikerült túlságosan kedvezőre. Ezt egyébként az IMO2020 bevezetése sem tudta ellensúlyozni, pedig láthatóan várták a finomítók, hogy a hajózási szektor felől érkező extra dízel kereslet majd emeli a marzsokat. Nos nem így lett. A dízel árrések nem tudtak 20 dollár fölé emelkedni, igaz közben a magas kéntartalmú fűtőolaj árjegyzése látványosan összeomlott. 

A rotterdami olajtermék árrések alakulása (USD/hordó) Forrás: Bloomberg

Összességében tehát elmondható, hogy a koronavírusnak drasztikus hatása van a világ kőolajpiacára, s mivel messze nem tudjuk, hogy mennyire gyorsan cseng le a járvány, ezért bármilyen forgatókönyvre készülhetünk. Akár arra is, hogy márciusban gyorsan rendeződik a helyzet és masszív emelkedést látunk a keresletben, sőt az elmaradt fogyasztás is pótolni szeretnék a kínaik. De akár arra is, hogy nem lassul a koronavírus terjedése és emiatt a világ más részein is zuhan a kereslet. Annyi bizonyosnak látszik, hogy az első negyedév gyenge lesz, s ez az egész évre kihat, még akkor is, ha a második-harmadik negyedévben feltámadást látunk. Érdemes figyelni ezért a fejleményeket  és szárazon tartani a puskaport.

Keresés
Teljes lista
Jelen weboldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához.
Cookie szabályzat Elfogadás